Hogeschool van Amsterdam

The Food Lab

Onbewust meer groente eten: het kan!

Door Karlijn Swaen - student Voeding en Diëtetiek

3 jun 2019 15:50 | The Food Lab

Volgens het RIVM eten Nederlanders steeds gezonder. We eten meer fruit en met onze groenteconsumptie gaat het voorzichtig de goede kant op. Toch valt er nog een hoop gezondheidswinst te behalen via goede voeding. Hoeveel invloed hebben cateraars en restaurants op onze groenteconsumptie? Studenten van The Food Lab experimenteerden de afgelopen maanden met groentespreads op de lunchbroodjes van het Dr. Meurerhuis restaurant. En wat blijkt, meer groente eten is makkelijker dan je denkt.

In het najaar van 2018 verkocht The Food Lab twee soorten groentespreads in het Dr. Meurerhuis restaurant. Daniël Oud, student bij The Food Lab, ontwikkelde de spreads tijdens de minor New Product Management. Zijn idee is niet nieuw, supermarkten verkopen al langer groentespreads. De verkoopcijfers van deze producten vallen echter tegen en de spreads bevatten vaak conserveringsmiddelen.

De smaken

De spreads van The Food Lab werden vers gemaakt in de keuken van het Dr. Meurerhuis in de smaken ‘hummus-pompoen’ en ‘auberginepaté’. Ze vervingen het gangbare basisbeleg zoals zuivelspread, pesto en cream cheese. De broodjes werden op verschillende manieren belegd. De aubergine paté werd bijvoorbeeld gecombineerd met geitenkaas en de hummus-pompoen met kipfilet en sla. 

Wel of geen reclame maken?

Er bestaan veel bewezen technieken om consumentengedrag te veranderen. Volgens Lars Vierbergen, oprichter van The Food Lab, kun je bepaalde verleidingstechnieken toepassen zoals een marketingboodschap om consumentengedrag te verschuiven naar het gewenste doel. Dit noemt men nudging. The Food Lab koos er uiteindelijke voor om geen reclame te maken voor de nieuwe groentespreads. Vierbergen: “De groentespreads vormden een onderzoek naar het onbewust meer laten consumeren van groente. Wanneer we grote posters bij de belegde broodjes zouden plaatsen, bereikten we misschien een andere groep dan we wilden. De ‘gezonde en bewuste’ consument eet toch wel voldoende groente.” Helaas is er ook een hele grote groep die niet weet hoe ze het aan moeten pakken. Volgens Vierbergen moet bij deze groep echt een omslag worden gemaakt. “We hebben geprobeerd om het lunchaanbod zo normaal mogelijk te houden en door een goede briefing aan het personeel het gewenste effect te bereiken.”

Makkelijk maken voor de consument

Het restaurantpersoneel kreeg positieve reacties op de groentespreads. De gasten vonden de broodjes lekker, afwisselend en goed passend bij het seizoen. Het personeel vond het leuk dat ze wat nieuws konden aanbieden. Er zijn eigenlijk geen negatieve geluiden gehoord. Dit was voor Vierbergen een teken dat dit soort broodjes ‘erbij horen’. Vierbergen: “Dit onderzoek bewijst maar weer eens dat meer groente eten echt niet moeilijk hoeft te zijn. We maken het makkelijker voor de consument en als het dus makkelijk en lekker wordt aangeboden, eten mensen het wel en wordt er dus meer groente geconsumeerd. Het lijkt ons interessant om een soortgelijke test op grotere schaal hier in de wijk uit te voeren.”

En nu?

De verkoop van de groentespreads staat even op een laag pitje. Vierbergen werkt met studenten momenteel hard aan andere projecten binnen The Food Lab. Bijvoorbeeld met vierdejaarsstudenten Nina de Graaf en Eva Mooij. Voor hun afstudeeronderzoek plaatsten zij een pilot assortiment  (binnen de richtlijnen goede voeding, met blauwe kaartjes) tussen het huidige assortiment (deze kaartjes zijn altijd rood). Op deze manier experimenteerden de twee studenten met een assortiment dat binnen de richtlijnen goede voeding valt en meer vegan is. Voor dit onderzoek werkten Nina en Eva samen met de HvA-afdeling Facility Services en Cateraar Cormet. Nieuwsgierig naar de uitkomsten? De resultaten van hun onderzoek maken de studenten bekend tijdens het SMAAK-event op 20 juni.