Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Onderzoek naar Augmented Reality bij Marqt: eerste ervaringen

7 jan 2020 09:43 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Hoe kunnen winkeliers gebruik maken van Augmented Reality (AR) en wat voor invloed heeft dat op klanten? Onderzoek daarover vindt sinds oktober plaats bij verschillende filialen van de supermarktketen Marqt in Amsterdam. Onder andere wordt gekeken naar hoe mensen de technologie ervaren en of het hun keuze om de winkel te bezoeken en producten te kopen beïnvloedt.

Het onderzoek is onderdeel van het RAAK project ‘Meer bezoekers naar mijn winkel’ dat door het Store Innovation Lab van de HvA wordt uitgevoerd. Sewdath Ritoe, onderzoeker bij het lectoraat Crossmedia, leidt het onderzoek: “We zien dat de Augmented Reaility een grote aantrekkingskracht heeft op mensen en dat ze graag de app willen gebruiken. Of dit er nu ook toe leidt dat meer mensen de winkel gaan bezoeken, zal straks uit de data blijken. Hiernaast zullen we de komende weken aanvullend onderzoek doen om te kijken welke informatie mensen graag in de app terugzien: gaat het om de herkomst van producten, lekkere gerechten die je ermee kunt maken, of juist om promoties in de winkel?”

Inkijkje in bakkerij

Speciaal voor dit onderzoek maakte het bedrijf AR4real een app rondom het merk ‘Koeckebackers’, één van de merken die Marqt in de schappen heeft liggen. De gebruiker van de app krijgt naast een inkijkje in de bakkerij, het verhaal verteld over deze ideële organisatie in video-vorm. "Dit onderzoek helpt toekomstige augmented reality-bouwers bij het maken van toekomstige keuzes bij het maken van apps in de toekomst", stelt Ritoe. 

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Een videoimpressie van het onderzoek bij Marqt en de app van Koeckebackers.