Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Samenwerking Amsterdam Data Science en Elsevier

1 nov 2016 13:28 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

ADS en Elsevier ondertekenen lange termijn samenwerkingsovereenkomst om data science in Amsterdam te stimuleren. De Hogeschool van Amsterdam is een van de initiatiefnemers van Amsterdam Data Science.

Focus op toepassen van de nieuwste technologieën om data te zoeken, delen en hergebruiken.

 

Amsterdam, 27 oktober 2016 – Netwerkorganisatie Amsterdam Data Science (ADS) ondertekende vandaag een overeenkomst met Elsevier, aanbieder van wetenschappelijke en medische informatieoplossingen, met als doel om data science-onderzoek en -onderwijs in Amsterdam te stimuleren. Beide partijen starten diverse gezamenlijke projecten om datawetenschappers te helpen bij het delen van data, het gebruiken van de nieuwste technologieën om samen te werken, en data science verder te brengen.

Kajsa Ollongren, wethouder en locoburgemeester van Amsterdam, ondersteunt het initiatief: “De samenwerking tussen Elsevier en Amsterdam Data Science is geweldig nieuws voor Amsterdam. Het helpt ons om de stad verder te ontwikkelen als data science-hub en om internationaal tech-talent aan te trekken. Dat onze beste onderwijs- en onderzoeksinstellingen samenwerken met een Nederlandse multinational op het gebied van wetenschappelijke en medische dataoplossingen geeft een boost aan de internationale concurrentiepositie van Amsterdam. Bovendien verbetert de samenwerking het klimaat voor datatechnologie in de Amsterdamse regio.”

ADS en Elsevier zullen op verschillende vlakken samenwerken, waaronder onderzoek en ontwikkeling, de gezamenlijke promotie van Amsterdam als centrum voor data science, en het ontwikkelen van data science-talent. Dit is het eerste langdurige samenwerkingsakkoord van ADS, een initiatief van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, de Hogeschool van Amsterdam en het Centrum Wiskunde & Informatica.

“Bedrijven en de samenleving als geheel genereren en bewaren meer data dan ooit,” zei professor Marcel Worring, directeur van het Instituut voor Informatica (IVI) aan de Universiteit van Amsterdam. “De meestgestelde vragen gaan over hoe men die data kan vinden, hoe daaruit nieuwe inzichten te krijgen zijn en hoe op basis daarvan beter gefundeerde beslissingen kunnen worden genomen. Maar ook over hoe we data kunnen reproduceren, hoe we semantische technologieën kunnen gebruiken en hoe we een veilige omgeving creëren om data te delen. Om deze vragen te beantwoorden moeten we samenwerken met partners uit de academische wereld, het bedrijfsleven en de samenleving. ADS bundelt deze krachten. Onze partner Elsevier heeft bewezen dat het sterk is in het ontwikkelen en toepassen van technologie om data te analyseren, het faciliteren van delen en hergebruiken van data en het verbeteren van de samenwerking tussen wetenschappers.”

“Als wereldwijd opererend technologiebedrijf gaat Elsevier internationaal samenwerkingsverbanden aan op het gebied van data science en big data,” zei Michiel Kolman, Senior Vice President Global Academic Relations bij Elsevier. “Maar ons bedrijf heeft haar wortels en hoofdkantoor in Nederland, en dus is het fantastisch om met ADS en lokale instituten samen te werken om Amsterdam als een nationale en internationale hub voor data science op de kaart te zetten, en een nóg aantrekkelijker centrum voor datawetenschapppers te maken. Behalve onze bijdrage aan de doelstellingen van ADS kijken we ernaar uit om kennis uit te wisselen met de bedrijven en kennisinstituten in HET ADS’ netwerk. Data science stimuleren vereist samenwerking met verschillende partijen.”

Een aantal projecten is al gestart. Deze zijn gericht op het verbeteren van data search en de reproductie van onderzoek, wat uiteindelijk leidt tot betere onderzoeksresultaten. De projecten omvatten:

  • De ontwikkeling van betere methodes en infrastructuur voor het delen van data voor wetenschappelijke experimenten die ervoor zorgt dat data beter hergebruikt kan worden op een veilige en betrouwbare manier
  • Het ontwikkelen van nieuwe  search- en discovery-technologieën voor het zoeken naar data onderliggend aan wetenschappelijke experimenten
  • De toepassing van knowledge graph-technologie om bijvoorbeeld wetenschappers te helpen financiering te vinden voor hun onderzoek, of om nieuwe verbanden te leggen die voorheen niet zichtbaar waren

ADS en Elsevier hebben afgesproken om de komende jaren samen nieuwe projecten te ontwikkelen, waaronder een programma om masterstudenten en postdocs werkervaring te laten opdoen bij Elsevier, en om professionals van Elsevier te betrekken bij de opleiding van de volgende generatie datawetenschappers.

---

Over Amsterdam Data Science (ADS)

ADS is een platform en netwerkorganisatie gestart door vier Amsterdamse kennisinstituten: de Universiteit van Amsterdam (UvA), de Vrije Universiteit (VU), de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI). De instituten zijn bekend om hun uitstekende onderzoek en opleidingen in datawetenschap. ADS versnelt de datawetenschap door uitstekende technologie, expertise en talent uit Amsterdam te verbinden, delen en presenteren op een regionaal, nationaal en internationaal niveau. Het onderzoek maakt het voor de bedrijfswereld en de samenleving mogelijk om beter data te verzamelen, bewaren, analyseren en presenteren om zo waardevolle inzichten te verkrijgen en geïnformeerde beslissingen te maken.

Over Elsevier

Elsevier is een toonaangevende leverancier van informatieoplossingen ter verbetering van wetenschap, gezondheidszorg, en technologie, door wetenschappers en professionals in staat te stellen om betere keuzes te maken, betere zorg te leveren, en soms baanbrekende ontdekkingen te doen die de grenzen van kennis en menselijke vooruitgang verleggen. Elsevier biedt web-based, digitale voorzieningen - waaronder ScienceDirect, Scopus, Research Intelligence en ClinicalKey - en geeft meer dan 2,500 wetenschappelijke tijdschriften uit, zoals The Lancet en Cell, en meer dan 35,000 (boek) titels, inclusief een aantal iconische naslagwerken. Het bedrijf is onderdeel RELX Group, een wereldleider op het gebied van professionele informatievoorzieningen. www.elsevier.com