De HvA laat zich zien op de Dutch Design Week 2023

12 okt 2023 15:50 | Afdeling Communicatie

Volgende week vindt in Eindhoven de jaarlijkse Dutch Design Week plaats. Ook de Hogeschool van Amsterdam is daar weer goed vertegenwoordigd. We gidsen je graag langs al het moois dat onze studenten en onderzoekers te bieden hebben.

In Eindhoven komen alle facetten van design aan de orde, zo ook mode. En dus is het niet verwonderlijk dat er heel veel moois van AMFI te bewonderen is tijdens de Dutch Design Week. Wat dacht je van de ontwerpen van Tim Couwenberg die recent al op een van de grootste designbeurzen van Milaan exposeerde. Tim ontwerpt mode en meubels van biomaterialen.

Biologische materialen vormen trouwens een rode draad door veel van wat er te zien is op de Dutch Design Week. Zo ook het project Union of the Irreconcibles dat wol en algenleer gebruikt en een verzet is tegen het huidige toxische productiesysteem in de modewereld, waar veel sprake is van uitbuiting.

DRIVE FESTIVAL

De Dutch Design Week is niet alleen een expositie. Het is ook een ontmoetingsplek voor ontwerpers en onderzoekers. Het jaarlijkse DRIVE Festival is een belangrijk onderdeel van DDW waarin onderzoek en innovatie centraal staan. Veel onderzoekers en ontwerpers van de HvA zijn daar aanwezig om hun visie te geven over de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied, of hun onderzoek te presenteren.

Carlo de Gaetano, onderzoeker bij het lectoraat Visual Methodologies vertelt over het onderzoeksproject Urban Belonging dat onlangs in de prijzen viel. Carlo onderzoekt hoe minderheden hun stad ervaren om te kijken hoe zij beter kunnen worden meegenomen in het ontwerpen van de stad waar zij wonen.

Tijdens het festival vertelt Inge Oskam, lector Circulair Ontwerpen & Ondernemen, over haar onderzoek naar het omzetten van afgedankte producten, onderdelen en materialen in nieuwe producten. Daarnaast laat ze in een workshop samen met onderzoeker Jeroen van Vorsselen zien hoe je nieuwe ontwerpen kunt maken met overgebleven materialen.

Wie zelf aan de slag wil met afgedankte materialen kan terecht bij de start-up WasteBase, een marktplaats voor restmateriaal, opgericht door HvA-alumni Ramon de Iongh en Romaike Slikker. Zij staan met hun stand in het Klokgebouw waar studenten, ontwerpers en anderen hun innovatieve ideeën en ontwerpen presenteren. WasteBase nodigt bezoekers van de DDW uit om de kracht van repurpose persoonlijk te ervaren en om een wereld voor te stellen waarin afval niet langer als nutteloos wordt beschouwd, maar wordt omarmd als een waardevolle bron.

Ook Civic Interaction Design onderzoeker Tessa Steenkamp nodigt bezoekers uit om mee te doen aan een experiment dat je laat ervaren wat de Google Cars en andere met camera uitgeruste auto’s allemaal detecteren. Van het tellen van fietsers tot het identificeren van afval, het kan allemaal. Maar is het allemaal ook wenselijk? Kom naar de Dutch Design Week en vorm zelf je mening!