'Hogescholen spelen sleutelrol in Europese klimaattransitie'

Terugblik op U!REKA Connects 2023 in Amsterdam

5 jun 2023 14:55 | Afdeling Communicatie

Van 30 mei tot 2 juni kwamen 200 mensen uit 10 Europese landen samen op de Amstelcampus voor het jaarlijkse U!REKA-evenement. U!REKA is een Europees netwerk van hogescholen, mede opgericht door de Hogeschool van Amsterdam. U!REKA Connects richtte zich op een duurzame toekomst. De Amsterdamse wethouder duurzaamheid en circulaire economie Zita Pels was erbij aanwezig.

Verschuiving naar een klimaatneutraal Europa

Met als thema 'Let's Shift' vestigde het evenement de aandacht op de ambities van U!REKA van het European Universities Initiative (EUI). Eerder dit jaar diende het netwerk een EUI-voorstel in om een Europees universitair netwerk te vormen met een gemeenschappelijke visie op klimaatneutraliteit.

HvA-rector en U!REKA-stuurgroepvoorzitter Geleyn Meijer opende het evenement op de Amstelcampus samen met eregast Zita Pels, Amsterdams wethouder duurzaamheid en circulaire economie.

Geleyn Meijer: 'Amsterdam is een van de Nederlandse steden die zich inzetten voor klimaatneutraliteit in 2030. En met die ambitie sluiten we ook aan bij andere EU-steden door samen te werken op het gebied van onderwijs en onderzoek met ons groeiende U!REKA-netwerk. Hogescholen zijn een brug tussen kennis en de maatschappij en dit wordt steeds meer erkend op Europese niveau'.

Zita Pels: 'Het is hartverwarmend om te zien welke rol de U!REKA-hogescholen innemen om vaart te zetten achter de klimaattransitie. Ik geloof dat hogescholen hierin een sleutelrol spelen, omdat zij beschikken over de kennis, de netwerken, het innovatievermogen en de expertise om de klimaattransitie te helpen aanjagen. Klimaatverandering kent geen grenzen en de gevolgen zijn wereldwijd voelbaar. Door op Europees niveau samen te werken, kunnen we best practices uitwisselen en elkaar inspireren om grenzen te verleggen.'

HvA-rector Geleyn Meijer en wethouder Zita Pels.

Student Roxanne van de Voorde (HOGENT) en U!REKA-coordinator Dymphna Snijders Blok (HvA).

Studentenraad

Het plan om een Student Board op te richten werd aangekondigd door HOGENT-voorzitter Koen Goethals en studentvertegenwoordiger Roxanne van de Voorde. U!REKA heeft de ambitie om de Europese professionals van morgen op te leiden. Hoe kunnen we dit doel beter bereiken dan door de studenten er zelf bij te betrekken? ‘Studentenparticipatie moedigt democratie aan en stimuleert de groei van vaardigheden die nodig zijn voor een echte Europese professional', aldus Roxanne.

Europese lobby

U!REKA Connects is sinds de eerste editie in 2015 gegroeid. Destijds was het vooral een intern evenement voor bestuurders en beleidsmedewerkers. Dit jaar ging de deuren open voor externe stakeholders zoals EURASHE (de European Association of Institutions in Higher Education) en UAS4EUROPE. Dit zijn de twee grote belangenbehartigers van honderden hogescholen in Europa.

Tim Uebelen van UAS4EUROPE en de Bavarian Research Alliance (BayFOR) GmbH sprak de stuurgroep van U!REKA toe om de laatste ontwikkelingen in het EU-beleid bij met de nadruk op hoe U!REKA kan bijdragen aan strategische Europese thema's zoals de Innovatieagenda, de Skills Agenda, de Green Deal en de EU Missies. Jakub Grodecki van EURASHE gaf advies over hoe verder te gaan als het EUI bod succesvol is. Tijdens een sessie onder leiding van EUI-coördinator Mona Roman van Metropolia University of Applied Sciences uit Finland, schetsten de U!REKA-werkgroepen de volgende stappen voor het netwerk als het U!REKA SHIFT-aanbod wordt geselecteerd voor financiering. Eind juni zou dat bekend moeten zijn.

Festival van expertise

Het gevarieerde programma van U!REKA Connects omvatte campusrondleidingen, presentaties, storytelling, workshops, LEGO serious play, paneldiscussies, een boottocht, een inspiratiemarkt en meer. Experts en studenten uit heel Europa deelden hun inzichten over uiteenlopende onderwerpen, van afvalscheiding tot koolstofarme energiesystemen, stedelijke biodiversiteit, donut-economie, studeren met een handicap, integratie van kunst in de programmering, menselijk kapitaal in Oekraïne, COIL-projecten, eerstgeneratiestudenten en nog veel meer. Levendige debatten brachten zowel de gedeelde waarden als de stedelijke verschillen binnen ons Europese netwerk naar boven.

‘U!REKA is echt een festival van expertise. Als ik kijk naar alle sessies, de experts, de paneldiscussies - die laten zien dat we heel veel kennis hebben. We inspireren elkaar, we zijn een groep experts over hoe de toekomst van onderwijs en onderzoek eruit zou kunnen zien. We maken een impact in de steden om ons heen,' zei AUAS rector Geleyn Meijer tijdens de slotceremonie.

‘Ongeveer 75 mensen waren rechtstreeks betrokken bij de organisatie van het evenement, hetzij als presentatoren, workshophosts, sprekers of rondleiders. Dit toont echt de U!REKA-spirit en het collaboratieve karakter van ons netwerk. Bedankt aan iedereen die deelnam en tot volgend jaar voor U!REKA Connects 2024, georganiseerd door VSB - Technische Universiteit van Ostrava', zegt Dymphna Snijders Blok, U!REKA Coördinator bij AUAS en organisator van U!REKA Connects 2023.

*Alle foto's zijn door Monique Kooijmans gemaakt

De presentaties van het event zijn beschikbaar voor download tot eind juni.

Fotografie van het evenement is beschikbaar op Flickr. Deze foto's zijn goedgekeurd voor gebruik in een U!REKA context en altijd met een credit naar fotograaf Monique Kooijmans.

Was je op U!REKA Connects en wil je in contact blijven met je Europese peers? Word lid van het netwerk op LinkedIn (netwerkgroep en pagina) en Twitter.

Heb je vragen of wil je betrokken raken bij een U!REKA project op AUAS, neem dan contact op met Dymphna Snijders Blok.

ureka.eu