Lof voor Jakoba Mulderhuis bij uitreiking Architectuurprijs

11 mei 2023 09:05 | Afdeling Communicatie

Op woensdagavond 10 mei maakte Arcam, centrum voor architectuur in Amsterdam, de winnaars bekend van de Amsterdamse Architectuurprijs 2023. Het Jakoba Mulderhuis, waar de faculteit Techniek sinds 2022 zijn intrek heeft, kreeg veel lof, maar tot een prijs kwam het net niet.

Lovende woorden

Vanuit meer dan 100 inzendingen genomineerd worden, is al een hele waardering. De jury spreekt dan ook met lovende woorden over het Jakoba Mulderhuis. In het juryrapport staat de waardering voor de toekomstbestendigheid, de aansluiting van de laag- en hoogbouw op de bestaande bouw in de buurt en natuurlijk het enorme atrium.
Hanneke Reuling, CvB-voorzitter van de HvA, is er trots op dat het Jakoba Mulderhuis door twee HvA-alumni is ontworpen en dat vele techniek-professionals zal voortbrengen.

Uitreiking in de Rode Hoed

De uitreiking voor deze jaarlijkse architectuurprijs vond plaats tijdens een feestelijke avond in de Rode Hoed. Voorafgaand aan deze uitreiking werden alle tien genomineerde projecten in de spotlights gezet: op het podium interviewden telkens twee architecten of opdrachtgevers elkaar, om zo kort een gesprek aan te gaan over elkaars project.
Vervolgens werd bekendgemaakt welke twee winnaars de prijs in ontvangst konden nemen. Onder luid applaus werd de vakprijs aan Fietsparkeergarage Amsterdam overhandigd en de publieksprijs aan Wooncoöperatie De Warren .
Bij de meer dan 300 aanwezigen overheerste de blijdschap over de gebouwen die Amsterdam nu rijker is en bij degenen die niet wonnen de trots over de eigen nominatie.
Zo ook bij Hans Wichers Schreur, directeur Vastgoed en Huisvestingsbeleid van de HvA, aanwezig bij de prijsuitreiking: “We zijn zeer vereerd met de nominatie. het is een geweldige erkenning voor alle mensen die er met veel aandacht en toewijding jaren aan hebben gewerkt. Amsterdam heeft er op een markante plek een fantastisch gebouw bij dat open staat voor samenwerking en innovatie. De HvA is blij met de mogelijkheden om het onderwijs en onderzoek verder te ontwikkelen.”

Winnaars Fietsparkeergarage Stationsplein

Winnaars Wooncoöperatie de Warren

Jakoba Mulderhuis trekt de aandacht

In de afgelopen weken stond het Jakoba Mulderhuis volop in de belangstelling. Het werd bezocht door de jury en stond centraal tijdens een programma in het Pakhuis Willem de Zwijger . De faculteit Techniek kreeg daarnaast verzoeken voor rondleidingen van geïnteresseerde architectenbureaus. Dat begrijpt Esther Ras, decaan van de Faculteit Techniek. Zij roemt het open karakter van het Jakoba Mulderhuis dat studenten uitnodigt om cross-disciplinair te werken. “Het Jakoba Mulderhuis is dé plek met zichtbare en toegankelijke labs voor de professional van morgen.”

-Het Jakboba Mulderhuis is ook genomineerd voor BNA Gebouw van het Jaar!
-Arcam Architectuurprijs (AAP)

foto gebouw: Sebastian van Damme