De HvA stijgt fors op duurzaamheidsranglijst

Nu op vijfde plaats in klassement SustainaBul

26 mei 2023 16:56 | Afdeling Communicatie

Veel HvA’ers zijn dagelijks bezig met het verduurzamen van onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Deze inspanningen zijn nu beloond met een vijfde plek op de SustainaBul, de duurzaamheidsranglijst voor hoger onderwijs. Studenten voor Morgen, initiatiefnemer van de lijst, maakte dit vandaag bekend. Vorig jaar bezette de HvA de vijftiende plek.

Best practices

De HvA scoorde goed met een aantal best practices zoals het strategische partnerschap met energieleverancier Vattenfall. De HvA draagt hiermee bij aan de energietransitie. Binnen het partnerschap wordt samengewerkt aan onderzoeksvraagstukken waarmee het energiesysteem van morgen ontwikkeld wordt. Het tweedaagse internationale evenement Global Goals Jam leverde ook veel punten op. De Digital Society School organiseert het elk jaar samen met de Verenigde Naties. Tijdens het evenement werken creatieve ontwerpers en makers in meer dan negentig wereldsteden aan een betere wereld.

Ecologische voetafdruk verkleinen

Er gebeurt natuurlijk nog veel meer duurzaams bij de HvA: zo kan door het nieuwe systeem van afvalscheiding ruim zeventig procent van het afval gerecycled worden tot nieuwe grondstoffen en producten. Op ICT-gebied wordt de ecologische voetafdruk verkleind door de levensduur van laptops en telefoons te verlengen en door slimmer om te gaan met dataopslag en dataverkeer.

Duurzaamheid als thema

Duurzaamheid is een van de drie D’s in het instellingsplan van de HvA, naast diversiteit & inclusie en digitalisering. Er is aandacht voor het thema in het onderwijs en onderzoek en ook in bedrijfsvoering en gedrag. De HvA heeft zich verbonden aan de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Daarnaast wordt onderzocht wat het betekent om in lijn met het economische model van Kate Raworth, Professor of Practice, in 2030 binnen ‘de Doughnut’ te leven. Dat de HvA nu stijgt van een vijftiende naar een vijfde plek laat zien dat de inspanningen voor een duurzame organisatie zijn toegenomen, maar ook dat de HvA erin slaagt om de resultaten beter zichtbaar te maken.

Over de SustainaBul

De SustainaBul is de jaarlijkse duurzaamheidsranglijst voor hoger onderwijs die sinds 2012 door Studenten voor Morgen wordt georganiseerd. Studenten uit het hele land werken mee aan de ranking. Alle Nederlandse universiteiten en hogescholen worden beoordeeld op duurzaamheid in onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering.

Meer weten over wat de HvA doet op het gebied van duurzaamheid? Kijk op hva.nl/duurzaamheid en gohva.nl .