Kinderboek CB-alumna niet aan te slepen: 'Nu nog een uitgever!'

Jessica Singh schreef het boek dat ieder kind met een gemengde culturele achtergrond zou moeten lezen

2 mei 2023 13:49 | Afdeling Communicatie

Alumna Creative Business Jessica Singh schreef een bijzonder kinderboek over het opgroeien in een bicultureel gezin: ‘Ik kom van Dichtbij, maar ook van Verweg’. Ze putte daarvoor uit haar eigen ervaring. Zij weet als geen ander hoe verwarrend het gevoel nooit echt helemaal ergens bij te horen, kan zijn. In eerste instantie bracht ze haar boek uit in eigen beheer. Inmiddels is ze op zoek naar een uitgever, maar wel een die diversiteit en inclusie net zo hoog in het vaandel heeft staan als zij.

Twee jaar na haar afstuderen aan de opleiding Creative Business kun je Jessica Singh nog steeds tegenkomen aan de HvA. Ze is als coach verbonden aan de minor Ondernemerschap én leidt samen met collega Mariette Fehmers het project Universitystore en HvA x Patta. Als afstudeeropdracht schreef Jessica een kinderboek over het opgroeien in twee culturen, want zo’n boek bleek gewoonweg niet te bestaan. Vorig jaar heeft ze haar boek ‘Ik kom van Dichtbij, maar ook van Verweg’ in eigen beheer uitgebracht. Ze vertelt waarom ze het zo belangrijk vond om juist dit boek te schrijven. “Mijn vader is Indiaas en mijn moeder Nederlands. En voor mij was dat soms best lastig. Ik kreeg vaak vragen als ‘voel je je nu meer Nederlands of toch meer Indiaas?’. Je voelt jezelf nooit echt helemaal ergens bij horen. Pas op latere leeftijd dacht ik ‘wat zijn dat eigenlijk rare vragen’. Je kan ook gewoon jezelf zijn; je hoeft niet in een hokje te worden gestopt’. Daarom heb ik tijdens mijn afstuderen onder meer onderzocht welke kinderboeken er zijn over het opgroeien in een bicultureel gezin en wat daar allemaal bij komt kijken. En die bleken er niet te zijn.”

Positieve reacties

“Ik ben in gesprek gegaan met ouders die zelf zijn opgegroeid in twee culturen om te zien of zij het probleem herkenden. En daarnaast ook met ouders met kinderen die opgroeien in twee culturen, om te kijken of er wel markt is voor een kinderboek met dit thema. Uit mijn onderzoek bleek dat dat zeker het geval is en daarom ben ik het boek gaan schrijven. De reacties erop waren zo positief dat ik het heb uitgebracht in eigen beheer. Ik wilde graag de volledige zeggenschap houden, en tegelijkertijd ook alle aspecten van het ondernemerschap doorlopen. Ik heb mijn boek gepitcht aan de publishing-afdeling van mijn opleiding die wordt bemenst door studenten die willen oefenen in het werkveld. Zij hebben me onder meer geholpen met de vormgeving en het in eigen beheer uitgeven van mijn boek. Meteen een leuke opsteker voor de studenten want die staan uiteraard vermeld in het colofon.”

Jessica Singh met haar boek

Diversiteit en inclusie

“Ik heb 700 boeken laten drukken en inmiddels het grootste deel verkocht via boekenwinkels en mijn webshop, maar ook toegestuurd aan onder meer de pers. Ik ben zelfs benaderd door het Tropenmuseum en het Volkenkundemuseum omdat ze mijn boek in hun museumshops wilden verkopen. Dat had ik echt niet verwacht. Om mijn boek onder de aandacht te brengen geef ik veel interviews over bicultureel opgroeien en wat dat betekent voor een kind. Het boek geeft ouders ook handvatten over opvoeden, en vooral over hoe zij het gesprek kunnen openen met hun kind over dit thema. Omdat het boek zo goed wordt ontvangen door kinderen, wil ik het nu op grotere schaal gaan verspreiden en daarvoor ben ik op zoek naar een uitgever.” Maar dat blijkt in de praktijk toch lastiger dan gedacht. “Ik stuur het manuscript naar uitgeverijen, maar ik merk dat je in die wereld echt contacten nodig hebt. En natuurlijk wil ik mijn boek graag uitbrengen bij een uitgeverij die net als ik veel waarde hecht aan diversiteit en inclusie en waarbij je dat ook terugziet in de missie en visie."

Over ‘Ik kom van Dichtbij, maar ook van Verweg’

Amrita en Janu gaan op avontuur langs de verschillende werelden waar Amrita vandaan komt: Dichtbij en Verweg. Ze spelen met vliegende vissen, slapen op het strand, tellen sterren en hebben zelfs bijna een botsing. Wat spannend! Ga je mee op avontuur?

'Ik kom van Dichtbij, maar ook van Verweg' gaat over het hebben van ouders met verschillende culturele identiteiten. Dit kan soms verwarrend zijn voor een kind en vragen oproepen zoals: 'Moet ik kiezen?' en 'Waar hoor ik het meest bij?'. Dit boek geeft kinderen op een amuserende wijze mee dat je niet hoeft te kiezen: beide culturen maken je compleet en tot wie je bent.

Jessica’s boek is onder meer te koop in de Universitystore, verschillende boekhandels en via haar website.