U!REKA SHIFT zet stappen naar een Europees University netwerk

21 feb 2023 13:47 | Afdeling Communicatie

Het Europese samenwerkingsverband U!REKA heeft een voorstel ingediend bij de EU om door te groeien naar een volwaardig European University Netwerk. De HvA is een van de kernpartners in deze aanvraag. Dat netwerk gaat samen inhoud geven aan het thema klimaatneutraal. Het partnerschap gaat verder onder de naam U!REKA SHIFT, Sustainable Human Inclusive Future-proof Transition.

Een European University Netwerk heeft meer slagkracht dan een gewone alliantie en kan profiteren van financiële bijdragen vanuit de EU. Rector Geleyn Meijer: ‘Via U!REKA SHIFT willen we een grote sprong maken in onze samenwerking, zowel kwalitatief (een langdurige, meer structurele en strategische samenwerking) als kwantitatief (een breder netwerk met meer en diverse partners). Wij zijn bijzonder vereerd om onderdeel te zijn van U!REKA SHIFT. We kijken ernaar uit om samen met onze studenten, medewerkers, alle U!REKA SHIFT-partners met omliggende ecosystemen, de Europese Commissie, de lidstaten en externe belanghebbenden verder te bouwen aan ons Europese universitaire model.’

Klimaatneutrale steden

U!REKA SHIFT wil zich gaan richten op klimaatneutrale en klimaatpositieve samenlevingen. De budgetten en inspanningen worden besteed aan onderwijs en onderzoek. Het doel is om in 2030 honderd klimaatneutrale en slimme steden te realiseren. De studenten van alle partners krijgen de mogelijkheid om ‘groene’ en digitale competenties te ontwikkelen, die ze kunnen helpen om aan een duurzamer Europa te werken.

U!REKA SHIFT bestaat uit de volgende kernpartners:

• Hogeschool van Amsterdam
  • Frankfurt University of Applied Sciences (Duitsland)
  • HOGENT University of Applied Sciences (België)
  • Metropolia University of Applied Sciences (Finland)
  • Politécnico de Lisboa (Portugal)
  • VSB Technische Universiteit van Ostrava (Tsjechië)

Hiernaast zijn er 18 instellingen van hoger onderwijs uit heel Europa nauw betrokken.

Meer informatie op ureka.eu.