HvA doet mee aan de Week van de Circulaire Economie

6 feb 2023 13:26 | Afdeling Communicatie

Het is de Week van de Circulaire Economie. Ook de Hogeschool van Amsterdam staat in het teken van circulair ondernemen, onderzoeken en ontwikkelen. Een greep uit wat er allemaal op de hogeschool gebeurt.

Studenten en onderzoekers kijken hoe restmateriaal als hout, kunststof en textiel op een waardevolle manier een tweede leven kan krijgen, en Amsterdammers krijgen hulp van HvA-onderzoekers bij het scheiden van hun afval.

Wat doen onze studenten?

Als het aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ligt, wordt tegen 2025 al het afval in Europa ingezameld en gesorteerd. Producenten worden verantwoordelijker gehouden voor de verwerking van hun eigen producten. Wat zijn de consequenties van werken met recyclede materialen? AMFI-studenten gingen aan de slag en breiden kindersweaters van gerecyclede garens, in opdracht van fashionlabel Loopalife. Daarbij kwamen zij tot opvallende conclusies: zo komen gerecyclede garens qua sterktrekte en 'pilling' (pluizen) minder goed uit de test.

Fannypacks van Pride-vlaggen

En wat doe je als de vlaggen van Pride Amsterdam aan vervanging toe zijn? Dan maak je met het materiaal van de oude vlaggen natuurlijk iets nieuws! Tweedejaarsstudenten Fashion Business & Development van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) hebben met het gedoneerde materiaal fanny packs gemaakt. Ze zijn te bestellen via een mail aan semester3.fm@hva.nl en opbrengst ervan komt ten goede aan belangenvereniging COC Amsterdam.

Wat doet de HvA?

In de zomer van 2022 sloot de HvA de deuren van locatie Leeuwenburg, het gebouw naast het Amstelstation. Faculteit Techniek verhuisde naar het splinternieuwe Jakoba Mulderhuis op de Amstelcampus. De HvA stelt zich ten doel dat de campussen zoveel mogelijk circulair zijn. Het was dan ook logisch dat het materiaal uit de enorme opslagplaats een nieuwe bestemming kreeg, binnen en zelfs buiten Nederland.

Tafels, bureaustoelen, kasten, kapstokken en lockers. In totaal waren er ruim 2.000 items die een tweede leven kregen in het Jakoba Mulderhuis. De gevelborden van de Leeuwenburg werden opnieuw gebruikt voor het Wibauthuis. De installatie voor de centrale ventilatie werd gedemonteerd en komende zomer ingezet in het Tania Leonhuis. Daarnaast zijn onderdelen van de persluchtinstallatie gebruikt voor het Makerslab in het Theo Thijssenhuis.

Een ander voorbeeld is het meubilair dat gedoneerd is aan de Vrijeschool Thula in Amsterdam Oost. Daarnaast is een grote hoeveelheid leermiddelen, zoals whiteboards en de inrichting van het auditorium, per zeecontainer vervoerd om weer opnieuw gebruikt te worden bij de University of Applied Science and Technology in Suriname.

In de Week van de Circulaire Economie worden overal in het land evenementen georganiseerd. Ook in Amsterdam. Kijk op de website wat er allemaal in jouw buurt gebeurt.