Wat betekent ChatGPT voor docenten en studenten in het hbo?

Pascal Wiggers: "Kijk ook naar de mogelijkheden die deze technologie voor het onderwijs biedt."

17 jan 2023 13:11 | Afdeling Communicatie

Een superslimme chatbot die op commando hele lappen tekst uitspuugt. ChatGPT is de laatste sensatie op het gebied van kunstmatige intelligentie en maakt ook in docentenkamers inmiddels de tongen los. Wat moeten hogescholen met ChatGPT.

Associate lector Resonsible AI Pascal Wiggers organiseert op 24 januari vanuit het Centre of Expertise Applied AI in samenwerking met de Digital Society School en decaan Frank Kresin een kennissessie om met docenten in gesprek te gaan over de mogelijkheden én gevaren van ChatGPT voor het onderwijs.

Welke gesprekken voeren docenten zoal over ChatGPT?

“De eerste angst bij docenten is natuurlijk dat dit het einde van geschreven huiswerk gaat zijn. Een essayopdracht kan een student nu gewoon laten uitvoeren door ChatGPT. Toch spreek ik ook veel docenten die het eigenlijk best interessant vinden. Je kunt als docent ook teksten laten genereren door de chatbot en die weer laten beoordelen door studenten. Of je gebruikt het als hulpmiddel voor studenten: ‘pak deze tekst eens als basis voor deze opdracht’. Er is vooral een besef dat deze ontwikkeling het onderwijs gaat veranderen zoals de rekenmachine dat ook ooit heeft gedaan.”

En is die eerste angst bij docenten terecht?

“Op het eerste oog zien de teksten die ChatGPT maakt er verbazingwekkend goed uit. Het komt heel overtuigend over, zeker als het gaat over een onderwerp dat je niet zo goed kent. Iemand die echt goed in een onderwerp ingelezen is, zal vaak zien dat er toch dingen niet kloppen of dat er essentiële zaken ontbreken. Bovendien worden er inmiddels al weer technologieën ontwikkeld die teksten uit ChatGPT kunnen herkennen. Je kan je wel afvragen hoe houdbaar dat is, want als je technisch weet hoe je het kunt herkennen, kun je op basis van die kennis ook het model van ChatGPT weer verbeteren.”

Lector Responsible AI Pascal Wiggers

Moet de HvA regels gaan opstellen om te kunnen omgaan met ChatGPT

“Ik denk het niet. Ik denk dat we er mee moeten leren omgaan. We hebben het hier over een fundamentele ontwikkeling. Dit is maar een chatbot, er gaan er de komende jaren alleen maar meer bij komen. Daar moet je je toe gaan verhouden en dat zal mogelijk ook per opleiding verschillen. De opleiding Communicatie staat voor andere vraagstukken dan bijvoorbeeld de opleiding Verpleegkunde.”

“Er zijn verschillende manieren om hier mee om te gaan. Je kunt het gebruik van ChatGPT bijvoorbeeld moeilijker maken. ChatGPT maakt vooral gebruik van kennis die vooral uit Engelstalig cultuurgebied komt en nu ongeveer twee jaar oud is, dus als je vragen over de actualiteit gaat stellen, weet het vaak de antwoorden nog niet. En het model heeft vooral informatie over algemeen bekende feiten. Als je dus wat creatiever bent in de vragen die je stelt, wordt het voor zo’n systeem ook moeilijker om tot een zinnig antwoord te komen.

“Daarnaast denk ik dat we nog meer moeten kijken naar het proces en niet alleen naar een eindproduct zoals een essay. Wat voor vooronderzoek een student bijvoorbeeld heeft gedaan, om tot een bepaald verhaal of antwoord te komen. En dat we meer in gaan zetten op feedbackgesprekken, waarin je kunt doorvragen op begrip in plaats van op een weergave van kennis. Waarom geeft een student dit antwoord? Leg de argumentatie eens uit. Welke bronnen zijn er gebruikt? Dat past bij een ontwikkeling waar we in het onderwijs sowieso naar toe aan het bewegen zijn.”

Wat zou je docenten mee willen geven?

“Kijk ook naar de mogelijkheden die deze technologie voor het onderwijs biedt. Je kunt je voorstellen dat je studenten juist vraagt om een door ChatGPT geschreven tekst te analyseren of om ChatGPT te gebruiken om een eerste ruwe versie van een tekst te maken, om die vervolgens zelf te verbeteren. Dan gaat het om vaardigheden als de juiste vragen stellen, kritisch lezen, nagaan van beweringen en bronnen en inzicht in wat tools als ChatGPT kunnen en schrijven met behulp van zulke tools. Dat zijn in een tijd waarin desinformatie een groeiend probleem is, misschien best goede vaardigheden.”

De kennissessie op 24 januari is volgens Pascal Wiggers het begin van een discussie over het gebruik van ChatGPT in het hoger onderwijs. “Het plan is om in gesprek te blijven en wat we daar ophalen met een groep geïnteresseerden verder uit te werken. Daar zullen we zeker ook studenten bij gaan betrekken.”

Reactie Frank Kresin, decaan van de Faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

“ChatGTP en aanverwante technologieën vormen een doorbraak op het gebied van AI die in allerlei sectoren voor grote veranderingen zal zorgen. Het onderwijs is er daar één van. Mits juist ingezet en omkleed met waarborgen kunnen deze tools ons helpen om kwalitatief beter onderwijs te geven en inzicht op een diepere manier te toetsen. Daarmee krijgen studenten vaardigheden die zeer gewild zijn en waarmee ze zich uitstekend staande kunnen houden op de arbeidsmarkt.

Onze zoektocht bestaat eruit om de mogelijkheden van deze nieuwe technologieën zo te gebruiken dat een andere belangrijke vaardigheid, het zelfstandig kunnen produceren van sterke teksten, er ook op vooruit gaat. We zullen de komende tijd gebruiken om de leer-, werk- en toetsvormen te ontwikkelen waarmee dit mogelijk wordt. Daarover gaan we met alle betrokkenen in gesprek en de bijeenkomst van 24 januari is daar onderdeel van.”