Abdelhamid Idrissi wint Hélène de Montigny-prijs 2022

Idrissi ontvangt de prijs vanwege zijn grote inzet voor bestrijding van armoede en kansenongelijkheid

13 jun 2022 13:47

HvA Professor of Practice voor Diversiteit & Inclusie Abdelhamid Idrissi ontvangt de Hélène de Montigny-prijs 2022. Deze prijs wordt om de drie jaar uitgereikt aan een persoon die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de mensheid in het algemeen. Idrissi ontvangt de prijs vanwege zijn Stichting Studiezalen en zijn inzet voor bestrijding van armoede en kansenongelijkheid in het algemeen.

Aan de prijs is een geldbedrag van 50 duizend euro verbonden, dat Idrissi gedeeltelijk zal besteden aan een nieuw op te zetten initiatief, Fris Supermarkt. Hiermee wil hij kinderen en hun ouders dagelijks ontzorgen met gezond voedsel en andere noodzakelijke levensbehoeften.

Stichting Studiezalen

Idrissi is oprichter van Stichting Studiezalen . Met deze in 2011 opgerichte stichting ondersteunen Idrissi en zijn team ruim 1400 kinderen per week vanuit 47 locaties in kwetsbare wijken in Amsterdam en Zaandam. Hij zorgt samen met vele vrijwilligers voor huiswerkbegeleiding, een veilige omgeving en een verbreding van hun leefwereld. Studiezalen stimuleert zo kinderen om het beste uit zichzelf te halen.

De officiële overhandiging van de prijs vond plaats op 9 juni bij de Fundatie van den Santheuvel Sobbe in Amsterdam. Idrissi is blij met de prijs: "De Hélène de Montigny Prijs is zeer eervol, daar mijn werk en de inzet van iedereen bij Stichting Studiezalen gezien wordt. Deze erkenning is niet alleen voor mij, maar voor alle mensen, waar we elke dag mee in contact zijn."

Over de Hélène de Montigny Stichting

De Hélène de Montigny Stichting is onderdeel van de Fundatie Van den Santheuvel, Sobbe. De Fundatie ondersteunt organisaties die zich inzetten voor mensen die het moeilijk hebben in onze maatschappij en richt zich op participatie, integratie en zelfredzaamheid.