Oorlog in Oekraïne

4 mrt 2022 09:28 | Afdeling Communicatie

De gebeurtenissen in Oekraïne raken ons diep. Wij maken ons grote zorgen over de gevolgen voor de inwoners in het getroffen gebied. Wij leven intens mee met studenten, medewerkers, hun families en vrienden die door deze inval worden getroffen, ongeacht hun herkomst. We willen alles binnen ons vermogen doen om deze studenten en medewerkers te ondersteunen. De opleidingen leggen contact met direct betrokkenen en de HvA zal studenten die kampen met acute financiële problemen maatwerk bieden.

Ondersteuning voor studenten en medewerkers

Wij begrijpen dat deze situatie een grote impact kan hebben op studenten en medewerkers in onze gemeenschap. Dit geldt in het bijzonder voor degenen met familie of vrienden in de regio, maar mogelijk ook voor ieder ander die meeleeft en zich grote zorgen maakt. Heb je behoefte aan een luisterend oor of advies? Neem contact op met Student Info of je leidinggevende.

Hulp voor Oekraïne

De oorlog in Oekraïne gaat ons aan het hart. Wij krijgen berichten van studenten en medewerkers die graag iets willen doen om de mensen in het getroffen gebied te ondersteunen. Giro 555 is een samenwerking tussen elf organisaties die hulp verlenen aan Oekraïne. Dit zijn Care, Cordaid, Kerk in Actie, Oxfam Novib, Plan International, Rode Kruis, Save the Children, Stichting Vluchteling, Terre des Hommes, Unicef en World Vision. Je kunt doneren via Giro 555. Op 7 maart organiseren zij een landelijke en regionale media campagne Samen in Actie voor Oekraïne.

Hoogleraar Barbara Hogenboom van de UvA is een posteractie gestart met een vreedzame, verbindende boodschap. De poster toont solidariteit met Oekraïne en verwerpt Poetin’s aanval. Het is een oproep voor vrede, vrijheid en democratie. De posters zijn hier te downloaden.

Samenwerking met organisaties uit Rusland

Lopende samenwerkingen met Russische organisaties op het gebied van onderwijs en onderzoek schorten wij op dit moment op. Hierin volgen wij het kabinetsbeleid. De Vereniging van Hogescholen heeft uitgewerkt wat de gevolgen van het kabinetsbeleid zijn voor samenwerken, lees meer in hun verklaring.