Wat we kunnen doen voor Oekraïne

30 mrt 2022 09:26 | Afdeling Communicatie

Studenten en medewerkers van de HvA vragen regelmatig of zij iets kunnen doen voor de mensen uit Oekraïne. De HvA heeft persoonlijk contact met studenten en medewerkers die direct worden getroffen door de oorlog. Ook kijken we hoe we vluchtelingen kunnen ondersteunen op het gebied van onderwijs en werk. Wil je weten wat er wordt gedaan en hoe je kunt aansluiten bij bestaande initiatieven en ondersteuning, lees dan verder.

Studiemogelijkheden voor Oekraïense vluchtelingen

Steeds meer Oekraïense vluchtelingen vinden een veilige plek in Nederland, waaronder veel kinderen en jongeren. De HvA onderzoekt in samenwerking met de overheid en de Vereniging Hogescholen wat wij aan onderwijs kunnen bieden aan studenten die naar Nederland zijn gevlucht.

Werkgelegenheid

De HvA onderzoekt in samenwerking met Colourful People of we een pilot kunnen starten om Oekraïense, Russische en Wit-Russische studenten binnen onze organisatie aan het werk te laten gaan. Hier is behoefte aan omdat de studenten geen toegang tot financiële middelen uit hun thuisland hebben. Wij kijken of deze studenten kunnen worden ingezet als student-assistent. Binnenkort verwachten wij hier meer duidelijkheid over te kunnen geven.

Samenwerkingen bevroren

Per 4 maart zijn alle lopende projecten, onderzoeken en studentenuitwisselingen tussen Nederlandse en Russische en Belarussische instellingen bevroren. De HvA volgt het kabinetsbesluit, maar zorgt wel voor ondersteuning aan Russische en Wit-Russische studenten en medewerkers die hier studeren en/of werken.

Initiatieven binnen de HvA gemeenschap

Oekraïense studenten van de Amsterdam School for International Business zamelen tot maandag 4 april hulpgoederen in op de benedenverdieping van de Business Campus. Er is o.a. behoefte aan medische producten zoals verband en eerste hulp materialen, hygiënische producten, houdbare levensmiddelen, babyvoeding en batterijen.

Twee Oekraïense studenten van de Amsterdam School for International Business rijden wekelijks naar de grens tussen Oekraïne en Polen om humanitaire hulp te leveren. Je kunt hen steunen door te doneren voor brandstofkosten. De studenten werken samen met de hogeschool voor Economie en Recht in Berlijn en de Student Hotel in Amsterdam en Berlijn.

Initiatieven en informatie vanuit de gemeente Amsterdam

De gemeente Amsterdam vindt het vanzelfsprekend om een bijdrage te leveren aan de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Kijk op deze speciale Amsterdam steunt Oekraïne-pagina van de gemeente Amsterdam om te kijken wat de gemeente in samenwerking met hulporganisaties doet en hoe jij kunt helpen.

Landelijke acties

Ook landelijk worden er veel acties georganiseerd. Vluchtelingenwerk heeft alle informatie bij elkaar gebracht op de website Steun Oekraïense Vluchtelingen. Je leest hier over huisvesting, steunbetuigingen, vrijwilligerswerk, doneren van spullen, het aanbieden van werk aan vluchtelingen en veelgestelde vragen.

Giro 555

De samenwerkende hulporganisaties zamelen geld in voor hulp aan Oekraïne en omliggende landen. Dit geld gaat naar medische zorg, onderdak, eten en schoon drinkwater. Doneren kan via de website.