Het is vandaag Internationale Dag van het Onderwijs

Lector Marco Snoek ziet inhalen onderwijsachterstanden onder druk staan

24 jan 2022 15:04 | Afdeling Communicatie

Op de Internationale Dag van het Onderwijs roept UNICEF op om naast het heropenen van scholen ook te werken aan intensieve begeleiding in het inhalen van de onderwijsachterstanden. Lector Marco Snoek herkent de zorg. “We hebben afgelopen anderhalf jaar met elkaar ervaren hoe cruciaal het directe contact tussen leraren en leerlingen onderling is voor ontwikkeling van kinderen.”

Nu de scholen weer geopend zijn ligt ook het oppakken van die achterstanden op tafel. En daar schuurt het, volgens Snoek. “Rust en regelmaat zijn belangrijk en daar is nu geen sprake van. Voortdurend moeten er weer klassen in quarantaine als er drie of meer leerlingen besmet zijn. Dat zorgt voor een nog grotere onrust omdat per dag bepaald moet worden of leerlingen of de leraar wel of niet naar school mogen. Dat creëert onrust voor leerlingen en zorgt dat schoolleiders met weinig anders bezig kunnen zijn.” leerlingen en zorgt dat schoolleiders met weinig anders bezig kunnen zijn.”

Signaal van UNICEF

Snoek denkt dat de huidige onrust er voor kan zorgen dat het beroep van leraar nog onaantrekkelijker wordt. “Dat kan impact hebben op leraren die besluiten dat in deze situatie de lol uit hun werk verdwenen is. En dat kan net de druppel zijn om te stoppen, al heb ik geen signalen gehoord die daar op duiden.”

“Ik snap de oproep van UNICEF om onderwijsachterstanden in te halen,” zegt Snoek. “Maar daarmee heb je het probleem waar we mee te maken hebben niet opgelost. Ook als de scholen open zijn hou je problemen. Ik zie de oproep dan ook vooral als een signaal om niet te makkelijk over te gaan tot scholensluitingen.”