Duurzame Dinsdag op de HvA

7 sep 2021 09:01 | Afdeling Communicatie

Vandaag is het Duurzame Dinsdag en dat betekent dat duurzame ideeën en initiatieven een podium krijgen in Den Haag. Voor de HvA is duurzaamheid een van de speerpunten en dus kunnen ook wij niet achterblijven. Een kleine greep uit onze inzet.

Als kennisinstelling doen we praktijkgericht onderzoek ook op het vlak van duurzaamheid. We willen een bijdrage leveren aan oplossingen voor vragen en problemen in de stad. Hoe zorg je er bijvoorbeeld als woningbouwcorporatie voor dat je minder afval gaat produceren? Samen met onderzoekers van de HvA, kijken Ymere en Rochdale hoe ze het hout dat wordt gesloopt uit gerenoveerde woningen een nieuwe bestemming kunnen geven.

Frisse, duurzame ideeën en initiatieven komen natuurlijk vooral van jonge mensen. In alle opleidingen van de HvA speelt duurzaamheid een rol, maar er zijn natuurlijk altijd studenten die net even een stapje meer zetten. Julia Hulst en Aljoscha Gleser bijvoorbeeld. Zijn onderzochten in hun Master Digital Design de milieu-impact van websites en kwamen tot de conclusie dat politieke partijen in de Tweede Kamer hier nog wel wat beter hun best op kunnen doen.

Hoe mooi is het als je tijdens je studie al je eigen bedrijf kunt oprichten? En nog mooier als dat bedrijf ook nog eens een bijdrage levert aan een duurzamere wereld. Jamie-Lee Dorr, Lotte Dekker, Richard Veltkamp en Lisanne Outshoort begonnen tijdens hun Minor Ondernemerschap met LEAFF. LEAFF ontwikkelt accessoires voor smartphones die 100% afbreekbaar en composteerbaar zijn. Bovendien wordt voor elk verkocht product een donatie gedaan aan het Wereld Natuur Fonds.

In 2040 moeten alle onderwijsgebouwen van de HvA Paris Proof zijn. Dat is tien jaar eerder dan wat in 2016 in het Klimaatakkoord van Parijs is overeengekomen. Het betekent dat dat er niet meer dat 70 Kilowattuur energie per vierkante meter wordt verbruikt. Energiezuinig beheer, gebruik van zonnepanelen en het beter inregelen van de apparatuur moet er toe gaan leiden dat het energieverbruik in alle gebouwen flink wordt teruggebracht. Het mooiste voorbeeld daarvan is het Conradhuis, dat in 2022 in gebruik wordt genomen en gebouwd is volgens de meest duurzame inzichten.

Duurzaam in alles wat we doen

De HvA duurzaam, digitaal en divers. Om dat te bereiken heeft de hogeschool zich verbonden aan de Sustainable Development Goals (SDG’s). Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor Kate Raworth die als Professor of Practice het thema duurzaamheid verder vorm gaat geven in de hogeschool. Raworth werd bekend met haar boek ‘Doughnut Economics’ waarin ze pleit voor een duurzamer economisch dat circulair is en niet langer uit gaat van permanente economische groei.

“Ik zie Amsterdam en de HvA als koplopers op dit gebied. Veel universiteiten die aan duurzaamheid willen werken, gaan gloeilampen vervangen, de verwarming lager zetten of stappen af van fossiele brandstof. Die maatregelen zijn gefocust op praktische oplossingen, maar de HvA kijkt ook naar hoe we het curriculum kunnen veranderen. Zodat je niet alleen de gebouwen aanpakt waar de studenten les hebben, maar dat ook de stof die wij hen leren verandert.”