HvA roept ABP op niet langer te investeren in fossiele brandstof

Amsterdamse instellingen schrijven open brief aan pensioenfonds ABP

22 sep 2021 11:08 | Afdeling Communicatie

Uiterlijk eind 2024 moet ABP alle investeringen in fossiele brandstoffen hebben afgebouwd. Dat verzoek doen een groot aantal Amsterdamse instellingen – waaronder de HvA – in een open brief aan pensioenfonds ABP.

In een brief die gisteren verstuurd is door collegevoorzitter Jopie Nooren aan het bestuur van ABP doen de instellingen naast het afbouwen van de investeringen twee concrete oproepen aan het pensioenfonds:

1. Onderzoek of het portfolio van het ABP compatibel is met het 1,5°C doel van Parijs;
  2. Wend de vrijgekomen investeringsruimte zo aan, dat door de beleggingen van het ABP een versnelling aangebracht wordt in de verduurzaming van de energievoorziening en investeringsprojecten die de klimaatverandering tegengaan.

“De heldere boodschap vanuit de wetenschap is, kort samengevat, dat we drastisch en zo snel mogelijk moeten stoppen met fossiele energie, om verdere onomkeerbare opwarming van de atmosfeer te voorkomen. Het klimaat laat géén ruimte voor nieuwe investeringen in fossiele energie,” zo schrijven de instellingen.

Naast de HvA hebben nog elf Amsterdamse instellingen de brief ondertekend: Amsterdam UMC, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Calandlyceum, Esprit Scholen, Gemeente Amsterdam, Hogeschool iPabo, Montessori Scholengemeenschap Amsterdam, Open Scholengemeenschap Bijlmer, Open Onderwijs Innoord, Rietveld Academie en Zaam.

De VU en de UvA schreven eerder al namens alle universiteiten een brief. Hogeschool Inholland is voornemens zelf een brief aan ABP te sturen. De HvA roept andere organisaties in Amsterdam op zich bij de oproep aan ABP te voegen. Interesse? Stuur dan een mail aan j.kluck@hva.nl.