HvA'ers in de race voor Amsterdam Science & Innovation Award

29 sep 2021 11:53 | Afdeling Communicatie

Welk innovatief idee haalt het podium tijdens de finale van de Amsterdam Science & Innovation Awards? Zes HvA'ers zijn nog in de race voor een finaleplek.

Tijdens de finale op 9 november reikt de jury drie prijzen uit aan het beste idee in een van de drie categorieën: Maatschappij, Gezondheid en Milieu & Klimaat. De prijzen vertegenwoordigen een waarde van maar liefst € 10.000, die door de winnaars besteed kan worden ter bevordering van het projecten. Kijk op de website naar de video’s van de pre-finalisten.

Categorie: Samenleving

Desi Bootsman, alumna Creative Business (CB) heeft effectieve therapie bij dyslexie vertaald in een aantrekkelijke game: Mazehunter. De game is bedoeld voor kinderen met dyslexie. Bij hen verloopt de samenwerking tussen de twee hersenhelften anders, waardoor zij informatie op een andere manier verwerken en moeilijker leren. Daardoor ontwikkelen deze kinderen vaak faalangst. Gelukkig kan de wisselwerking tussen de hersenhelften gestimuleerd worden met oefeningen in hand-oog-coördinatie en fijne motoriek. Mazehunter laat kinderen hiermee oefenen in een verslavend echte gameomgeving.

Joop Akerboom, alumnus Communication en Multimedia Design (CMD) is genomineerd met zijn project Scrollbook. Deze innovatie is bedoeld om het leesplezier onder jongeren te vergroten en hen weer enthousiast te maken voor boeken. Scrollbook bestaat uit korte, digitale fragmenten die zijn vormgegeven in de stijl van een boek, bijvoorbeeld Lord of the Rings, compleet met typografie en illustraties, zodat jongeren nieuwsgierig worden gemaakt om verder te lezen. De letters lichten op in het tempo van de lezer.

Yuri Westplat, docent-onderzoeker bij CMD, is geselecteerd met Prapla, oftewel Praatje-Plaatje, een app met spraaktechnologie, bedoeld voor kinderen op de voorschool. Veel peuters en kleuters op de voorschool starten namelijk met een taalachterstand. Prapla stimuleert kinderen om te oefenen met hun uitspraak en zo hun woordenschat te vergroten: zij krijgen verschillende plaatjes te zien en de app reageert op hun uitspraak.

Categorie: Milieu & Klimaat

Jawad Essalami is Business Developer van EddyLite. EddyLite is een techniek om verstevigde plastics die steeds vaker gebruikt worden in de auto- en vliegtuigindustrie te onderzoeken op beschadigingen. Essalami wil gaan kijken of er ook andere toepassingen voor de techniek zijn.

Het Upcycle Wood Platform is een onderzoeksproject van het Robotlab/ Digitale Productie onderzoeksgroep van Liselotte van Dijk. Het maakt deel uit van een groter onderzoek om robottechnologie in te zetten om afvalhout een nieuwe duurzame bestemming te geven. Nu wordt veel hout onnodig weggegooid en verbrand. Aanbieders van afvalhout komen op het Upcycle Wood Platform in contact met partijen die dit hout willen gebruiken voor nieuwe toepassingen en ontwerpen. Hout krijgt op deze manier een tweede leven en daardoor hoeven minder bomen gekapt te worden voor nieuw hout.

Er wordt heel veel voedsel verspild omdat mensen niet goed weten wat ze met hun restjes aan moeten. Student Syranos Tjee wil wat doen aan die verspilling. Met ‘Recept Creation’ wil ze daarom een app ontwikkelen waarmee je op basis van een foto van je restjes tips krijgt voor recepten. “Zo worden alle ingrediënten gebruikt om een heerlijke maaltijd te maken.”

Je vindt alle pre-finalisten hier