Onderzoek milieu-impact websites wint HvA-duurzaamheidsprijs

GO GameChanger Awards

24 jun 2021 16:34 | Afdeling Communicatie

Woensdag 23 juni werden voor de derde keer de GO-GameChanger Awards uitgereikt. Digital Waste van Julia van Hulst en Aljoscha Gleser ging er dit jaar met de juryprijs vandoor.

De GO-GameChanger Awards is een prijs voor studenten die duurzaamheid in hun opleiding verwerken. Julia van Hulst en Aljoscha Gleser hebben tijdens de master Digital Design onderzoek gedaan naar de milieu-impact van websites. De studenten beoordeelden de websites van alle politieke partijen in de Tweede Kamer op duurzaamheid. Zelfs de groene partijen kwamen vaak niet goed uit de bus. Er is inmiddels een gesprek geweest met PvdD en de studenten zijn door nog drie andere politieke partijen uitgenodigd om over het probleem van digitale vervuiling te praten.

Onzichtbaar probleem

De jury bestond uit Marleen Stikker, professor of practice bij de HvA, Aliya Çelik, programmamanager Diversiteit en Inclusie en Ineke Bussemaker, decaan van de faculteit Business en Economie. Zij kozen het project omdat het een volgens hen een voor velen onzichtbaar probleem blootlegt dat ons allemaal aangaat. “Bewustwording van de milieu-impact van ons online gedrag is de eerste stap naar verandering en Digital Waste is er slim in geslaagd dit op de politieke agenda te krijgen”.

Biologisch afbreekbaar

Jamie-Lee Dorr, Lotte Dekker, Richard Veltkamp en Lisanne Outshoort van LEAFF wonnen met meer dan 300 stemmen de publieksprijs. LEAFF is opgericht tijdens de Minor Ondernemerschap. Het bedrijf ontwikkelt een accessoirelijn voor smartphones die 100% biologisch afbreekbaar en composteerbaar is.

Zonnetje

De GO-GameChanger Awards zijn door Green Office HvA in het leven geroepen om studenten die met hun project, stage of afstudeeropdracht de wereld een beetje duurzamer maken in het zonnetje te zetten.

De HvA onderneemt veel acties om onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering duurzamer te maken.