HvA-studenten ontwerpen een sneaker met Nike

Strijd tegen onwetendheid rond culturele en sociale diversiteit is verwerkt in ontwerp

17 jun 2021 11:03 | Afdeling Communicatie

Vier studenten van de minor ondernemerschap van de Hogeschool van Amsterdam hebben samen met Nike een sneaker ontworpen naar het Nike Air Max 90 model. Schrijfster Lale Gül mocht deze woensdag een paar als eerste dragen. Zij publiceerde de autobiografische roman Ik ga leven, over haar streng religieuze opvoeding, waarvan ze zich los heeft gemaakt. Als bijzonder ambassadeurs waren ook Favela-street directeur en HvA-alumnus Rocky Hehakaija en de mede-oprichter van kledingmerk The New Originals, Eben Badu betrokken.

Studenten Aimée Adriaansen, Dyon Dijkman Dulkes, Stephanie Huisman en Emilio Manduapessy grijpen die gelegenheid aan om de strijd tegen onwetendheid rond culturele en sociale diversiteit te ondersteunen. Met de slogan NOT KNOWING = NOT GROWING moedigen de studenten mensen aan om hun eigen gedrag te onderzoeken en meer onderling begrip te kweken.

“We vinden het fantastisch deze kans te krijgen en we wisten meteen dat we het moesten gebruiken om te proberen een verschil te maken. En onwetendheid is iets dat we allemaal herkennen in onze omgeving. Onderwijs kan hierin een grote rol spelen, ” zegt Aimée over hun keuze voor deze campagne.

Het ontwerp van de Air Max 90 is geïnspireerd op de vele protesten die het afgelopen jaar plaatsvonden. Neutrale kleuren zoals taupe, woestijnzand en mout werden geïnspireerd door de protestborden en hun ontroerende uitspraken in zwarte stiften. Het Mars-zonsopgangaccent op de buitenzool is een knipoog naar Amsterdam, de thuisbasis van de hogeschool waar het ontwerp werd geboren.

De sneaker is de komende drie weken te koop in de University Store van de Hogeschool van Amsterdam.