Meer ruimte voor onderwijs op locatie vanaf 28 april

20 apr 2021 19:40 | Afdeling Communicatie

Het demissionair kabinet heeft vandaag in een persconferentie aangekondigd dat er meer ruimte komt voor hoger onderwijsinstellingen om op locatie onderwijs te geven. De HvA gaat die ruimte zoveel als mogelijk benutten. Ons motto is immers: “kan het, dan mag het”.

Binnen de opleidingen is de afgelopen weken hard gewerkt aan roosters om voor studenten mogelijk te maken dat zij een aantal uren per week op de campus kunnen zijn. In verband met 26 april als verplichte vrije dag en Koningsdag op 27 april, gaan deze nieuwe roosters vanaf 28 april in.

Lesroosters

Per opleiding is een rooster voorbereid om ervoor te zorgen dat studenten weer een aantal uren in de week naar de campus kunnen komen. Hoeveel tijd precies kan worden ingeroosterd is per opleiding verschillend. De mogelijkheid om dat binnen de anderhalve meter afstand-maatregelen te kunnen organiseren verschilt per gebouw. Studenten krijgen via de opleiding te horen op welke dag ze weer welkom zijn en binnen welk tijdvak.

Medewerkers

Ook voor medewerkers is er vanaf 28 april ruimte om een aantal uren per week naar de campussen te komen. Voor voorbereidingen op het nieuwe collegejaar, training, noodzakelijke werkzaamheden of ontmoetingen. En natuurlijk blijft dat als thuiswerken niet mogelijk is, er een werkplek op de campus is. Overleg met je leidinggevende wat de mogelijkheden zijn, dat is per locatie verschillend.

Veiligheid en maatregelen

Op onze campussen zijn maatregelen genomen die ervoor zorgen dat je er veilig kunt studeren en werken. We hebben tussen september 2020 en de tweede lockdown ervaring opgedaan met de inrichting en het gebruik van onze gebouwen met inachtneming van de covid-maatregelen.

Kom je naar de campus? Zorg er alsjeblieft voor dat je de veiligheidsrichtlijnen aanhoudt: houd 1,5 meter afstand, draag een mondkapje, was je handen regelmatig en volg de instructies. Bij klachten of een positieve testuitslag blijf je thuis. Hier vind je alle informatie over veilig werken en veilig studeren op de campus. Bekijk het filmpje

Zelftesten

Het ministerie van OCW biedt studenten en docenten gratis zelftesten aan. Hiermee kun je voor jezelf en voor anderen uitsluiten dat je besmet bent met het COVID-19 virus. Het testen is niet verplicht. De zelftesten komen beschikbaar via SURF. Komende weken wordt meer bekend over hoe dat precies in zijn werk gaat. Meer informatie vind je in de veelgestelde vragen van de Rijksoverheid.

Pilot snelteststraat

Studenten die deelnemen aan de pilot met de snelteststraat, vragen we dat vooral te blijven doen. De pilot maakt deel uit van een belangrijk onderzoek naar hoe we elkaar straks wellicht kunnen ontmoeten zonder de covid-maatregelen, met een sneltest vooraf.