Hogeschool van Amsterdam

HvA-student ontwikkelde online lessenreeks en geeft tips

26 mrt 2020 15:24 | Afdeling Communicatie

'Meneer Goedknegt' is een online serie geschiedenislessen in een modern jasje, bedoeld voor middelbare scholieren. Het werd al in 2017 bedacht en ontwikkeld door HvA-student Digital Design, Matthijs Nolst Trenité. Nu scholieren massaal en noodgedwongen thuiszitten is de serie populairder dan ooit.

In drie jaar tijd zijn 34 afleveringen geproduceerd met een constant kijkcijfer van rond de 2000 views. Dat aantal is in een paar dagen geëxplodeerd naar 10.000 views, in navolging van het besluit om alle scholen dicht te houden.

Favoriete vak

Al sinds hij zelf een scholier was is Matthijs Nolst Trenité geïnteresseerd in YouTube tutorials. Vooral online geschiedenislessen hadden zijn aandacht, want dat was zijn favoriete vak op school. Maar van het aanbod destijds was hij in niet echt onder de indruk.

Potje voetbal

In Meneer Goedknegt is een centrale rol weggelegd voor geschiedenisdocent Rens Goedknegt die in korte video’s een breed scala aan onderwerpen behandelt; van de Nederlandse Republiek tot de Koude Oorlog. De twee ontmoetten elkaar tijdens een potje voetbal en niet lang daarna lukte het Nolst Trenité om zijn ambities in praktijk te brengen. Met de hulp van cameraman Nigell Jong en online video editor Timo de Moller was de serie geboren.

Nolst Trenité: “Op dat moment waren alle YouTube colleges nog erg lang, 20-40 minuten. Ik ben onderzoek gaan doen onder scholieren en daar kwam uit dat zij zich helemaal niet zo lang kunnen concentreren. Dus we wilden veel kortere videoclips maken van hooguit 3 tot 4 minuten.”

Het succes van Meneer Goedknegt is voor een belangrijk deel terug te voeren op begrip voor zijn publiek, denkt Nolst Trenité. Naast het inzicht dat studenten behoefte hebben aan kortere video’s, heeft hij ook veel aandacht besteed aan het design van de clips om zo de lessen effectiever en aantrekkelijker te maken voor scholieren.

“We hebben echt geprobeerd om een serie te maken die zo goed mogelijk aansluit bij de voorkeuren van scholieren in stijl, design, duur, inhoud en flexibiliteit van de geboden content,” aldus Nolst Trenité, die de afgelopen drie jaar bijna veertig verschillende karakters en icoontjes ontwierp voor de serie. Deze ‘visuals’ zijn cruciaal voor de identiteit van het project en worden, als het aan Nolst Trenité ligt, dan ook niet meer veranderd.

“Een belangrijk doel van Meneer Goedknegt is om geschiedenis visueel aantrekkelijker te maken. Ook wilde we een speelse en dynamische uitstraling creëren.”

Tips van Matthijs voor studiesucces bij het volgen van online lessen:

  1. Leg je telefoon weg. Focus is cruciaal. Je telefoon is de belangrijkste bron van afleiding (na je kinderen, hond of kat) vanwege de constante stroom aan nieuws, berichten en notificaties. Opbergen dus!
  2. Beschouw de online training als een reguliere les. Maak een klassenschema voor jezelf op papier of in je digitale agenda (ik werk graag met Google Calendar) en maak van je les de topprioriteit van jouw dag.
  3. Blokkeer andere websites. Gebruik bijvoorbeeld een Google Chrome extension, zoals ‘Block Sites’. Hiermee kun je voorkomen dat je tussendoor een video bekijkt.