Hogeschool van Amsterdam

Geen winst voor HvA-studenten bij Shell Eco-marathon 2017

28 mei 2017 16:00 | Afdeling Communicatie

Studenten van de opleiding Engineering van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn er niet in geslaagd om met zelfgebouwde energiezuinige auto’s een goede kwalificatie te realiseren bij de Shell Eco-marathon in Londen. Er deden twee auto’s van de studenten van de faculteit Techniek mee: de waterstofauto H2A en de elektrische auto EVA. Beide voertuigen konden door technische pech de eindstreep van het circuit niet halen.

14 teams

De Shell Eco-marathon is een van ’s werelds meest uitdagende en grootste studentenwedstrijden op het gebied van innovatie, technologie en duurzaamheid. De studenten uit tal van Europese landen gaan de uitdaging aan om een voertuig te ontwerpen dat zo ver mogelijk kan rijden op het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. In totaal deden 14 teams mee uit Nederland, waarvan twee van de HvA. De wedstrijdlocatie van deze 32ste Shell-Eco-marathon was een parcours van 1577 meter in Londen. De deelnemers moeten binnen 39 minuten tien ronden van ruim 1,5 kilometer afleggen om mee te dingen naar eremetaal. 

De EVA op het parcours

Londen

In totaal 34 Engineering studenten, met name tweede jaars en een paar derde jaars, hebben de afgelopen maanden keihard gewerkt om beide voertuigen te bouwen en technisch in orde te krijgen. Vorige week zondag werden de beide voertuigen naar Londen verscheept, gevolgd door de HvA-ploeg onder leiding van drie HvA-docenten. In Londen werden beide voertuigen allereerst aan een technische controle onderworpen alvorens de wagens tot de races werden toegelaten. Een auto krijgt maximaal vier kansen om de best mogelijke prestatie neer te zetten.

EVA

De elektrische auto EVA lukte het uiteindelijk niet om de vereiste tien rondes te rijden. In de eerste race kwam de EVA nog het verst met 9,5 ronden, maar viel toen uit door problemen met de achterwiel-ophanging. De tweede poging strandde na stilstand vanwege een helling en ook de derde en vierde poging lukte niet vanwege technisch malheur aan de auto.

De H2A bij de start van één van de pogingen

H2A

De waterstofauto H2A was evenmin succesvol. Bij meerdere pogingen waren er problemen met het brandstofcelsysteem. Daarnaast is de H2A tijdens de tweede poging over de kop geslagen, waarbij de bestuurster gelukkig niet gewond is geraakt.  De vierde en laatste poging kon helaas niet meer gedaan worden omdat de H2A, als gevolg van noodreparaties, te laat op de baan kwam waardoor het voertuig werd gediskwalificeerd. Dat alles resulteerde erin dat ook de H2A uiteindelijk geen eindstand kon noteren.  

Enorme tamspirit

Engineering docent Laurens van Mulukom, één van de drie delegatieleiders, liet vanmiddag vanuit Londen in een eerste reactie weten dat er “natuurlijk bij het gehele team sprake was van teleurstelling.  Er wordt lang naar de races toegewerkt. Voorafgaand aan Londen, maar ook de afgelopen dagen is er keihard gewerkt om de auto’s aan de praat te krijgen en te houden. Als het dan uiteindelijk niet lukt , is er een begrijpelijk gevoel bij de studenten alsof het allemaal voor niets is geweest. Logisch dat men dan even in de put zit”. “Maar”, zegt Van Mulukom, “tegelijkertijd is de sfeer in het HvA-team de gehele tijd goed geweest en was er een enorme teamspirit. Ik heb net de hele ploeg daarvoor gecomplimenteerd. Ik heb de groep voorgehouden dat het mislukken van de races gewoon dikke pech is. Het lag zeker niet aan een gebrek aan inzet. Integendeel. Die was formidabel. Volgens Van Mulukom is ‘verliezen’ bij deze race ook relatief. “Natuurlijk, je verliest de feitelijke race. Maar je wint als student wel een enorme brok ervaring door deelname aan dit project. Die neemt niemand je meer af’. 

De HvA doet sinds 2009 mee aan de Shell Eco-marathon. In 2012 reed de waterstofauto H2A een Nederlands record. In 2013 won de H2A de eerste prijs in de Shell Eco-marathon door het zuinigste record van heel Europa te rijden ruim 3000 km op 1 liter brandstof). En in 2014 werd de H2A in de categorie ‘Waterstof Protoptype’ Europees kampioen met 429 km per kWh, omgerekend 3829 km op 1 liter benzine.