Hogeschool van Amsterdam

Geen prijzen voor energiezuinige auto's HvA in Shell-ecomarathon

4 jul 2016 15:17 | Afdeling Communicatie

Het studententeam van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) is helaas niet in de prijzen gevallen tijdens de Shell-Ecomarathon in Londen wegens technische mankementen. De studenten deden mee met de waterstofauto H2A en het elektrisch voertuig EVA. Het was de zesde keer dat de voertuigen meededen.

In totaal deden aan de Shell Eco-marathon Europe ruim 3000 studenten uit 30 landen mee waarbij het doel is zo zuinig mogelijk om te gaan met de brandstof. De HvA-studenten legden het met de H2A af tegen 19 teams in de categorie Prototype Hydrogen waar ook Nederlandse teams als TU Delft en Hogeschool Rotterdam in meedoen. De EVA nam het in de Urban Concept Battery-Electric categorie op tegen 23 teams. Op het nieuwe circuit in Londen wisten de teams de goede lijn van de afgelopen jaren echter niet door te zetten. Ondanks goede inspanningen hebben beide voertuigen vanwege technisch malheur geen score neer kunnen zetten.

Kapotte aandrijflijn

H2A-teamcaptain Bart Gijsbers: ‘We zijn vanzelfsprekend enorm teleurgesteld. Onze waterstofauto bleek een technisch mankement te hebben in de aandrijflijn. We hebben geprobeerd dit ter plekke te verhelpen maar dat bleek tevergeefs.’ De strijd om de eerste en tweede plaats in het klassement ging de laatste jaren vooral tussen de HvA en TU Delft. Het absolute zuinigheidsrecord is nog wel in handen van de HvA: in 2014 reed het H2A-team 3829 km op 1 liter benzine. Dit Europese record voor waterstofauto’s is nog niet overtroffen.

 

Lastige helling

Deze 32-ste editie van de Shell Eco-marathon Europe werd van donderdag 30 juni tot en met zondag 3 juli 2016 voor het eerst gereden rondom het Queen Elizabeth Park in Londen. Het nieuwe parcours in de Engelse hoofdstad bevatte een lastige helling van 6 procent, waardoor meerdere zuinige auto’s afvielen. ‘Het beklimmen van een dergelijke helling vraagt veel van de auto. Alle onderdelen waren hier in principe op berekend maar toch zie je dat veel voertuigen er problemen mee blijven houden en onderdelen stukgaan of zelfs afbreken. Ook bij ons heeft de baan parten gespeeld’, aldus EVA-teamcaptain Lucas Tazelaar.

De EVA op het circuit

Gemengd team

De studenten hebben de voertuigen over het afgelopen studiejaar flink vernieuwd. Zo is waterstofauto H2A voorzien van een nieuwe aandrijflijn en is EVA uitgerust met een compleet nieuwe carrosserie en elektrisch systeem. Het team bestaat ruim 40 studenten van de opleidingen Engineering, Design & Innovation en E-Technology. Zij verzorgden respectievelijk de ontwikkeling van het mechanische gedeelte en het elektrisch systeem. Daarbij leidde Logistiek-studenten de organisatie rondom de wedstrijd en de verscheping van de voertuigen.

Interview met de teamleden van de H2A

Docent-begeleider Hugo van Tienhoven: ‘Het mooiste is als studenten na deze race behept blijven met dit virus en ermee doorgaan in hun vakgebied, en er uiteindelijk misschien hun droom mee waarmaken.’

De HvA-studententeams die meededen aan de Shell Eco-marathon Europe maken deel uit van het HvA-studentenprogramma CleanMobility waarin studenten duurzame voertuigen ontwikkelen.