Hogeschool van Amsterdam

Van louche naar luxe: CABTURE werkt aan de ultieme taxi-ervaring

2 jun 2016 07:07 | Afdeling Communicatie

De taxibranche in Amsterdam heeft lang een slechte reputatie gehad. Met de taxi-oorlogen, onverantwoord rijgedrag en praktijken als omrijden, stonden chauffeurs ook wel bekend als ‘taxi-gangsters’. Het jonge bedrijf Cabture van HvA-alumnus Commerciële Economie Louaie el Rowidi brengt daar verandering in. Klanten stappen in bij een chauffeur die gescreend is en door anderen als uitmuntend is beoordeeld.

‘We willen chauffeurs bij wie je je eigen moeder of zus in de taxi durft te zetten’, zeiden de oprichters van Cabture eerder in een interview met Folia. Alle chauffeurs waarmee het bedrijf samenwerkt, zijn vooraf gescreend op servicegerichtheid en op klanttevredenheid.

En hét essentiële onderdeel waarmee Cabture werkt, hangt achterin: een tablet, de Cabtab, waarop de klant de route, de reistijd en de ritprijs ziet, evenals recensies over de chauffeur. Zelf kan de klant ook een beoordeling achterlaten, met maximaal vijf sterren en commentaar.

foto: Daniël Rommens

Grootse plannen

Van iedere taxirit een echte reisbeléving maken; met deze formule is het bedrijf Cabture groot aan het worden. In 2014 werkte Louaie el Rowidi nog maar samen met drie taxi’s, in het studentenbedrijf dat hij oprichtte samen met medestudent Ismail Ouahhoud. Inmiddels is Cabture een succesvolle speler op de Nederlandse taximarkt. Het taxilandschap in de grote steden is aan het veranderen volgens de formule van deze start-up: El Rowidi werkt al samen met Iamsterdam en de Schipholtaxi’s, de Tesla’s die van en naar Schiphol rijden. En hij droomt groot: de jonge ondernemer spreekt op uitnodiging bij vervoersbedrijven over de hele wereld, en is in gesprek met onder andere KLM.

Rijdende reclame

Cabture is geen taxicentrale, maar een mediabedrijf dat samenwerkt met gevestigde taxibedrijven en ook met Uber-chauffeurs. Het verdienmodel is gebaseerd op de reclame die op en in de taxi wordt aangebracht. Door deze reclame is Cabture in staat om de meest servicegerichte chauffeurs te selecteren en hun extra te betalen. De chauffeurs ontvangen ook trainingen; zo leren zij de deur bij het uitstappen voor de klant open te houden. El Rowidi: ‘Zo’n simpele handeling is niet alleen klantvriendelijk, het is ook veiliger voor toeristen, die bijvoorbeeld uitstappen op een druk fietspad.’

De Cabtab, de tablet achterin, biedt de klant informatie over restaurants, toeristische attracties en bedrijven in de omgeving. De Heineken Experience en de Bijenkorf zijn bijvoorbeeld partners. Alle services in de taxi worden ‘gesponsord’ door samenwerkende bedrijven: zo kan de klant zijn telefoon opladen in de taxi en gebruikmaken van gratis wifi, allebei ‘gesponsord door’ providers.

Koosjer eten in Amsterdam

Je zou het sluikreclame kunnen noemen, maar de klant heeft er ook wat aan, legt El Rowidi uit: die kan namelijk precies selecteren waaraan hij of zij behoefte heeft. Dit is juist handig voor degenen die Amsterdam niet kennen, zegt hij: ‘Stel je bent voor het eerst in Amsterdam, en je wilt ergens koosjer eten; dan weet de chauffeur ook niet precies waar jij moet zijn. Die kent Amsterdam namelijk op een heel andere manier. Via de Cabtab kan de klant een koosjer restaurant in de omgeving van zijn hotel of bestemming zoeken, dat specifiek aan zijn wensen voldoet.’

Totaalervaring

El Rowidi kwam op het idee voor zijn start-up toen hij tijdens zijn studie Commerciële Economie aan de HvA onderzoek deed naar reisbeleving: ‘Ik kwam erachter dat we denken aan prijs en snelheid, maar niet aan wat de reis zelf ons te bieden heeft. We forenzen in Nederland gemiddeld 1,5 uur per dag, en denken alleen aan vertrek en bestemming, niet aan de tijd ertussen. Juist daar is van alles mogelijk: die reistijd tot een goede ervaring maken; dat is het idee achter Cabture. Weinig Nederlandse bedrijven spelen daar nog op in, misschien alleen KLM. Maar een vakantie of verblijf ergens is een totaalervaring; het zijn geen losse momenten. Alles telt bij elkaar op in je herinnering, ook die ene taxirit. Als dat een fijne ervaring was, kleurt dat je hele beeld mee. Reisbeleving is de toekomst.’
 

Louaie El Rowidi is met CABTURE genomineerd voor de Accenture Innovation Awards, een wedstrijd voor de meest innovatieve Nederlandse diensten en producten. Stem en help Louaie naar de overwinning: https://innovation-awards.nl/concept/cabtab-3/