Hogeschool van Amsterdam

Rolstoel en bakfiets gecombineerd: meet the Independent

9 jul 2014 09:00 | Afdeling Communicatie

Binnenkort scheuren rolstoelgebruikers met 30 kilometer per uur door de stad, met hun boodschappen veilig bij zich. HvA-studenten E-Technology Justin de Jong en Kasper de Korte ontwikkelden een kruising tussen een snel elektrische voertuig voor gehandicapten en een bakfiets, in opdracht van Van Beyma BV.

Opdrachtgever Olaf van Beyma en twee docenten zitten verwachtingsvol in de schoolbanken, armen over elkaar. Dan trekt Justin de doek van het gevaarte en onthult de Independent: ‘Kijk en huiver!’ Kasper klimt in de rolstoel met langwerpige box en wiel voorop, draait aan de gashendel, en rijdt soepeltjes weg.

Geheim onthuld

Dit werkende prototype is het resultaat van een paar maanden werk van de E-Technology-studenten. ‘Het concept van een bakfiets voor gehandicapten bestaat nog niet. Daarvoor blijkt ontiegelijk veel belangstelling te zijn,’ vertelt Olaf van Beyma enthousiast. Van Beyma wilde het idee eigenlijk nog geheim houden, maar besluit nu naar buiten te treden: ‘De gemeente ziet het voertuig ook zitten. Het ijs is gebroken.’ Van Beyma gaf de volgende opdracht: ontwerp een elektrisch voertuig dat je aan een handrolstoel kunt koppelen. Het elektrische stuk kun je voor je deur stallen, en vervolgens kun je gemakkelijk een kinderzitje meenemen, of je boodschappen.

De basis werkt

Studenten Justin en Kasper zochten voor het prototype de meest geschikte motor. Het elektrisch gedeelte mocht maximaal €250 kosten. De motor moest sterk genoeg zijn om heuvels aan te kunnen, zodat het voertuig niet rokend in de berm eindigt. De studenten kwamen uit bij een Mxus-motor, van een fabrikant voor e-bikes, die zowel goedkoop als sterk is. Met dit prototype van de Independent kun je 30 km per uur rijden. Daar moet nog een begrenzing op komen voor onder de 16 jaar, zodat minderjarigen er niet mee gaan stunten.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Vervolg

Zowel Van Beyma als de docenten zijn onder de indruk van het werkende voertuig: ‘Complimenten voor hoe jullie dit hebben uitgevoerd,’ aldus docent Marc Barends. Het voertuig werkt zichtbaar, bewijst Kasper door gladjes door de gang van de Leeuwenburg te rijden. Het gaat nog wel om een allereerste versie: er moet nog een elektronisch slot op komen, evenals een display, een board computer, snelheidsregeling en een achteruitfunctie. Daarmee gaan Engineering, Design and Innovation-studenten in september verder in het HvA Innovatielab, zodat de Independer binnenkort door de straten van Amsterdam – en wie weet waar nog meer- rolt.

Buiten de motor hebben de studenten ook de accu en motor controller onderzocht en vervolgens toegepast.