Hogeschool van Amsterdam

Samenwerking HvA en DigitasLBi krijgt vorm

28 apr 2014 14:54 | Afdeling Communicatie

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het internationale marketing- en technologiebedrijf DigitasLBi tekenden op 23 april 2013 een Letter of Intent voor een strategisch langdurig partnerschap. Een jaar later is het tijd om de balans op te maken: wat levert dit partnerschap op?

Het partnerschap begon met een opdracht die excellente studenten van de Honours Academy van HvA-domein Media, Creatie en Informatie uitvoerden voor DigitasLBi . Eind 2013 gingen de studenten in twee teams aan de slag met de opdracht 'Slumschool' , waarbij zij moesten bedenken hoe mensen uit sloppenwijken het werkveld kunnen instromen.

Talent opsporen in de sloppenwijk

Een van de teams is beoordeeld met een 9. Hun plan is om met studenten naar de sloppenwijken in Madrid te gaan en daar mensen in de samenleving op te sporen die een speciaal talent hebben. Deze mensen krijgen een cursus en kunnen hun talent vervolgens presenteren op een portfoliowebsite. Via de website krijgen zij dan bijvoorbeeld stageplaatsen aangeboden. 'Niet alleen het idee, ook de presentatie van het team was ijzersterk,' legt Coppens uit. 'Daarnaast hadden ze een leuke toevoeging waarbij mensen uit het bedrijfsleven de talenten kunnen liken en vervolgens met hen in contact kunnen komen. Een idee dat voortkomt uit de populaire datingapp Tinder. Daar is al positief op gereageerd door onder andere de VARA, Endemol en Talpa.' Dit idee ligt nu in handen van DigitasLBi. Aan de definitieve realisatie wordt gewerkt.

Onderzoek naar (digitaal) winkelgedrag

Een tweede samenwerking tussen de HvA en DigitasLBi vond vorige maand plaats. DigitasLBi heeft in 12 landen het onderzoek Connected Commerce uitgevoerd, naar consumentengedrag en de veranderingen in het digitale aankoopproces. Het HvA-lectoraat Crossmedia heeft geholpen om de gegevens uit Nederland te analyseren. Uit de resultaten blijkt dat 82% van de Nederlandse consumenten het internet gebruikt om in-store aankopen te onderzoeken. Tweederde van Nederlandse shoppers doet aan showrooming ; het verlaten van een fysieke winkel om vervolgens online te kopen- meestal voor een lagere prijs.

HvA en DigitasLBi

De Hogeschool van Amsterdam en DigitasLBi werken al langer samen. Zo doen veel studenten stage- en afstudeeropdrachten bij DigitasLBi en geeft Ruurd Priester van DigitasLBi adviezen aan het domein Media, Creatie en Informatie (DMCI) over bijvoorbeeld marktontwikkelingen en koers van de opleidingen door zitting te nemen in de DMCI-Adviesraad. Met de Letter of Intent van vorig jaar is de bestaande samenwerking uitgebreid.

De excellente leerlingen deden onderzoek onder leiding van Ruud van Gessel en Nathan Coppens (DigitasLBi) en kwamen uiteindelijk met een plan.

Oorspronkelijke tekst: Jos Willemsen