Hogeschool van Amsterdam

MIC-docenten starten taalblog

22 jan 2014 20:07 | Afdeling Communicatie

Aanpielemozen is vandaag het woord van de dag op www.ikzegookmaarwat.nl, het nieuwe taalblog van drie MIC-docenten. Met het blog proberen zij het enthousiasme voor taal aan te wakkeren onder studenten Media, Informatie en Communicatie. De docenten willen laten zien dat taal niet per se moeilijk is, maar vooral grappig en handig. Want het is best leuk als je achteloos woorden als ‘wangedrocht’ en ‘pudeur’ in je conversatie kunt gebruiken.

MIC-docent Lisette Hilhorst is een van de initiatiefnemers van het taalblog, samen met collega's Paul van der Bijl en Machteld Bijl.

Lisette: 'Taal is heel belangrijk bij de opleiding MIC; zo krijgen studenten hier een 1 bij meer dan vijf taalfouten. Wij docenten zijn taalliefhebbers, maar studenten zien taal vaak als iets moeilijks, een verplichting. Op dit blog delen we kennis en grappige ervaringen met taal, zoals de taalergernissen. Hopelijk zien studenten zo dat het niet allemaal zo wetenschappelijk en zwaar hoeft, maar dat taal leuk is.' 

Tegelijkertijd ligt hier de emancipatoire kracht van het hbo, legt Lisette uit. En het is nooit te laat: het is bewezen dat de woordenschat groeit naarmate mensen ouder worden. 

Geen taalliefde van huis uit

Hoe komt het dat zoveel MIC-studenten ondanks hun opleiding zoveel moeite hebben met taal? Lisette legt uit: 'We zien hier veel eerste generatiestudenten, die dus als eerste in hun familie gaan studeren. Zij hebben toch minder taalkennis van huis uit meegekregen. Als thuis niet de krant wordt gelezen, maar vaak SBS 6 op staat, heb je toch een minder grote woordenschat dan wanneer je ouders gestudeerd hebben.'

Vliegende start

Het blog www.ikzegookmaarwat.nl bestaat nog maar een week en wordt nu al druk bezocht. Lisette: 'We hebben echt een vliegende start, we zitten al op 2600 unieke bezoekers per dag. We krijgen veel enthousiaste reacties, dus het onderwerp leeft kennelijk echt.' Nu is het hopen dat het nieuws over het blog zich ook als een lopend vuurtje onder studenten verspreidt.