Centre for Economic Transformation | CET

Chatbots die slimmer en natuurlijker converseren

NWO kent miljoenensubsidie toe aan onderzoeksproject LESSEN

4 apr 2022 13:26 | CAREM

Onderzoeksproject LESSEN ontvangt een NWA-subsidie van 4,6 miljoen euro voor onderzoek naar en de ontwikkeling van een veelzijdig chatbot-algoritme dat weinig data nodig heeft om effectief te converseren. Het project is een initiatief van de Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam en diverse andere universiteiten en bedrijven.

Om adequaat te werken, verbruiken de huidige chatbots veel rekenkracht en dus energie, en zijn ze data-hongerig. Ook zijn ze afhankelijk van grootschalige taal- en toepassingsspecifieke, privacygevoelige trainingsgegevens.

LESSEN richt zich op het ontwikkelen van efficiënte en effectieve chat-technologie die toegankelijk is voor meerdere talen en toepassingsgebieden als telecom, verzekeringen en overheidsdiensten, met inzet van beperkte trainingsdata en rekenkracht.

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) is verantwoordelijk voor de integratie van de onderzoeksresultaten van het project en voor de doorvertaling van de uitkomsten en oplossingen naar het MKB en het onderwijs. Hiervoor ontvangt de HvA een subsidie van circa 1,4 miljoen euro.

Dr. Frederik Situmeang, hogeschool hoofddocent Digital Business and Research Methods bij de HvA: ‘Niets is zo frustrerend als een nutteloos gesprek met een chatbot. Met dit consortium beschikken we over een excellent team voor de ontwikkeling van effectieve, breed inzetbare chatbots die weinig data nodig hebben. Naast wetenschappelijke relevantie heeft het project ook een grote maatschappelijke waarde: we helpen bedrijven om effectiever met hun klanten te communiceren tegen lagere kosten.

Projectinformatie LESSEN

Het project start in september 2022 en loopt tot eind 2026. De Universiteit van Amsterdam (UvA) is penvoerder van het project. Namens de HvA wordt het project gecoördineerd door Frederik Situmeang (Hogeschool hoofddocent), in samenwerking met Jesse Weltevreden (Lector Digital Commerce), Tibert Verhagen (Lector Emerging Technology for Business), en het data science team van het Centre for Market Insights (CMI): Debarati Bhaumik, Diptish Dey, Rob Loke en Riccardo Pinossio. Het CMI is een van de 7 labs van het Centre of Expertise Applied AI van de HvA.

Naast de UvA en HvA nemen de volgende organisaties deel aan het consortium:
Universiteit Leiden, Rijksuniversiteit Groningen, Radboud Universiteit, Achmea, Albert Heijn, Bol.com, KPN, Rasa Technologies, Ahold Delhaize, Korps Landelijke Politiediensten.

De subsidie is toegekend binnen het programma van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).