Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Business and Economics

HvA’ers dragen bij aan Twinkle100 met top 250 online retailers

14 okt 2019 14:12 | CAREM

Het afgelopen half jaar heeft lector Digital Commerce Jesse Weltevreden samen met vier studenten Commerciële Economie, Eva Kools, Simren Singh, Vinnie de Laat en Titia Welmers, bijgedragen aan het samenstellen van de Twinkle100 van 2019. Dit is een jaarlijkse uitgave van BBP Media die een overzicht geeft van de 250 grootste online retailers in Nederland.

Voor de totstandkoming van deze uitgave werkt BBP Media sinds 2016 samen met het Centre for Market Insights (CMI) voor onder andere de contentanalyse op de profielpagina’s van de bedrijven in de Twinkle100. Dit zijn mooie opdrachten voor studenten van de opleiding Commerciële Economie, waar het Centre for Market Insights aan gelieerd is, om onderzoekservaring op te doen en klaargestoomd te worden voor het data-driven bedrijfsleven.

De Twinkle100 is tijdens het event ShoppingToday feestelijk gelanceerd tijdens een lunch met organisaties uit de top-100. Dit jaar is de nummer 1 online retailer wederom bol.com, gevolgd door Coolblue en Albert Heijn. De ranking is gemaakt op basis van een enquêteformulier dat eerder dit jaar werd verstuurd naar online retailers.

Het CMI heeft de omzet en websites van de top 100 online retailers geanalyseerd, wat inzicht heeft opgeleverd in keurmerken, betaalmethoden, afhaal- en bezorgmogelijkheden, reviews en mobiele apps.

Bekijk conclusies en bestelinformatie over de Twinkle100 op de website van het CMI