Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Business and Economics

Twinkle100 maakt kwaliteitsslag met Hogeschool van Amsterdam

Meer data, betere data

11 apr 2016 09:55 | CAREM

Woerden, 11 april 2016. Voor de samenstelling van de Twinkle100 2016, de lijst met de grootste online retailers in Nederland naar omzet, is de redactie een samenwerking aangegaan met de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Daarnaast wordt de lijst uitgebreid met deTweede100 en de Travel50. De Twinkle100 2016 verschijnt op 22 september en wordt gelanceerd tijdens Shopping Today.

Twinkle publiceert in september alweer de negende editie van de Twinkle100, de lijst met de grootste online retailers in Nederland naar omzet. Voor de honderd runners-up in retail is er de Tweede100. Uiteraard worden ook de grootste online reisverkopers in Nederland opnieuw gerangschikt, in de Travel50. De redactie weet zich dankzij de samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam gegarandeerd van een professionele onderzoekspartner. Het veldwerk wordt verricht door studenten Commerciële Economie en onderzoekers van het lectoraat Online Ondernemen.

‘Ik heb de Twinkle100 altijd gezien als een journalistieke uitgave en werkte daarvoor in de afgelopen jaren samen met verschillende journalisten’, licht hoofdredacteur Marieke Verdonk toe. ‘Het project neem een dusdanige omvang aan dat een professionaliseringslag nodig is die je van de zogeheten éénpitters niet kunt verwachten. Vooral als het gaat om de verwerking en opslag van de data. Het Centre for Market Inisghts (CMI), het onderzoeksbureau van de opleiding Commerciële Economie en het lectoraat Online Ondernemen van de HvA, heeft daar de middelen en mensen voor. Overigens blijft het op deze manier een journalistiek product. Het is een gedegen vorm van onafhankelijke onderzoeksjournalistiek.’

Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen aan de HvA: ‘De Twinkle100 is een begrip onder e-commerce bedrijven in Nederland, waar elk jaar weer reikhalzend naar wordt uitgekeken. Wij zijn dan ook verheugd dat Twinkle ons gevraagd heeft te helpen met de 2016- uitgave. Een team van onderzoekers en studenten staat klaar om samen met Twinkle de ranglijst van grootste online retailers en travelpartijen  te bepalen. Voor studenten is het een prachtig project om hun onderzoeksvaardigheden verder aan te scherpen en meer te leren over de Nederlandse e-commerce markt!’

Aangepaste definitie

Om het overzicht eenduidiger en overzichtelijker te maken, heeft de redactie een aantal inhoudelijk wijzigingen doorgevoerd. Zo zal de ranking niet meer op holdingniveau worden samengesteld. Ondernemingen die onder een holding vallen maar een eigen e-commerce organisatie hebben, krijgen een eigen plek op de lijst. Stonden er in de vorige edities alleen organisaties op de lijst met een kantoor in Nederland, vanaf dit jaar neemt de redactie ook buitenlandse spelers mee die zich nadrukkelijk op de Nederlandse markt richten. Het gaat dan om de online omzet die ze op de Nederlandse markt behalen. Om opgenomen te worden in de retaillijst moet een partij goederen verkopen, primair aan consumenten.  

- EINDE BERICHT --

Voor nadere informatie of vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met de redactie of de HvA.

Marieke Verdonk – hoofdredacteur Twinkle
T. 0348-485081
M: 06-13169911
E.  marieke@twinklemagazine.nl

 

Arjan van Oosterhout – projectmanager Twinkle100
T. 0348-485081
M: 06-38043485
E.  arjan@twinklemagazine.nl

Dr. Jesse Weltevreden – Lector Online Ondernemen
M: 06 -10153268

E.  j.w.j.weltevreden@hva.nl

Over de Twinkle100
De Twinkle100 is de lijst met de grootste online retailers en travelpartijen in Nederland naar omzet. Naast de online omzet staan er in de publicatie infographics over het binnen- en buitenlandse e-commerce landschap, gegevens over toeleveranciers, informatie over pageviews, sociale media-accounts, laadtijden, conversiepercentages en nog veel meer. De lijst wordt jaarlijks in september gepubliceerd en onthuld tijdens Shopping Today.
www. twinkle100.nl
 

Over het CMI/de Hogeschool van Amsterdam

Het Centre for Market Insights (CMI) is het onderzoeksbureau van de opleiding Commerciële Economie en het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam. Bedrijven kunnen bij het CMI terecht voor onderzoeksprojecten uitgevoerd door topstudenten onder leiding van professionele onderzoekers. Het CMI heeft veel ervaring met de analyse van webanalytics data, social media data, webmining data en data uit meer traditionele vormen van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Studenten kunnen bij het CMI terecht met al hun vragen over marktonderzoek en voor uitdagende afstudeeronderzoeken en leuke onderzoeksbijbanen.
www.cmihva.nl