Kenniscentrum Maatschappij en Recht

COLLEGE TOUR 0 (NUL) DWANG EN DRANG IN DE JEUGDHULP

Wat kunnen aankomend professionals en wetenschap doen?

1 nov 2021 00:00

Dwang en drang in de jeugdhulp houdt veel mensen bezig. Ondanks succesvolle acties om dit te verminderen, wordt dit nog vaak ingezet als er op dat moment geen beter alternatief voor handen is. Uithuisplaatsing van kinderen of isoleren van jongeren in instellingen zijn hier voorbeelden van. Wat kunnen aankomend professionals, docenten, opleidingen en wetenschap doen om zo dicht en zo snel mogelijk bij ‘0 dwang en drang’ te komen?

Dit evenement is georganiseerd in samenwerking met De beweging van 0.

Deze vraag staat centraal in het eerste college van een College Tour over de relatie tussen wetenschap en jeugdhulp. De College Tour richt zich specifiek op studenten en docenten van relevante opleidingen op hbo- en wo-niveau in het sociaal domein en trekt langs een aantal steden in Nederland. Elk college wordt gestreamd. Daarnaast is er een beperkt aantal fysieke plekken in de zaal. Op 24 november gaat wetenschapsjournalist Malou van Hintum in Amsterdam in gesprek met:

• Dr. Leonieke Boendermaker, lector Jeugdzorg aan de HvA. Haar werk richt zich op de ontwikkeling, implementatie, kwaliteit en effectiviteit van interventies met speciale aandacht voor de residentiële zorg en interventies voor jeugdigen met ernstige gedragsproblemen.
  • Professsor dr. Arne Popma is hoofd van de afdeling voor kinder- en jeugdpsychiatrie van Amsterdam UMC, waar hij het wetenschappelijk (neurobiologisch) onderzoek leidt naar de ontwikkeling van antisociaal en agressief gedrag bij kinderen en jeugdigen. Popma werkt als kinder- en jeugdpsychiater bij Levvel in Amsterdam, waar hij het kennisnetwerk Forensisch & Gedrag aanstuurt.
  • Drs. Frederique Coelman, directeur zorg en klinisch psycholoog bij Levvel.

ONLINE EN OFFLINE

Het college is zowel live als online te volgen. Mocht het college vol zitten, kan je altijd meedoen via de livestream.

AANMELDEN

OVER DE COLLEGETOUR

De naam zegt het al, dit college is de eerste van een reeks colleges door heel Nederland. In elke stad bespreken we een actueel thema in de jeugdhulp en verkennen daarbij de rol van aankomend professionals, docenten, opleidingen (WO en HBO) en wetenschap. We willen dit met studenten en hun docenten doen om wetenschap nog sterker in de praktijk van de jeugdhulp te verankeren.