Hogeschool van Amsterdam

Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie

Digitaal werken schuldhulpverleners sinds Corona heeft gevolgen

9 jul 2020 00:00 | AKMI

Het lectoraat Armoede Interventies deed in mei een snelle peiling onder schuldhulpverleners in Nederland om te inventariseren wat er zoal veranderd is in hun werk na het uitbreken van de Corona-crisis en het afkondigen van de “intelligente lockdown”. De Corona-maatregelen hebben ertoe geleid dat het overgrote deel van de respondenten (89%) aangeeft veel minder face-to-face contact met klanten te hebben en dat het persoonlijk contact plaats heeft gemaakt voor digitaal of telefonisch contact.

Dat is helaas niet zonder gevolgen. Zo ervaart 80% van de respondenten het een beetje of veel moeilijker om een vertrouwensband met de klant te creëren. Zij zeggen met name bepaalde groepen klanten minder goed te kunnen ondersteunen: klanten met meervoudige problematiek (door 67% genoemd), klanten met een migratieachtergrond (48%) en ouderen (36%).

Het lijkt er dus op dat meer kwetsbare klanten (nog?) lastiger bereikt kunnen worden dan in het verleden. Hoewel de duur van de crisis op het moment van de peiling nog kort was en het aantal respondenten niet heel groot (167) lijkt het erop dat zich nu al nieuwe groepen klanten aan het aftekenen zijn: zzp’ers en mensen met een baan.

De integrale resultaten van dit onderzoek worden binnenkort op de website van het lectoraat en de NVVK gepubliceerd. Samen met de NVVK willen we in september een tweede peiling houden zodat we de gevolgen van de Corona-crisis op de werkvloer van de schuldhulpverlening kunnen blijven volgen.

Mocht u vragen hebben over dit onderzoek dan kunt u mailen met Roeland van Geuns (r.van.geuns@hva.nl) of Sibel Telli (s.telli@hva.nl).