Centre of Expertise Urban Education
Overzicht van de toegekende projecten binnen het Centre of Expertise Urban Education.
Hier staan alle toegekende projecten van het Centre of Expertise Urban Education. Deze projecten geven een impuls aan onderzoek en onderwijsontwikkeling: om de maatschappelijke uitdagingen rond opvoeding en onderwijs in de grote stad op te pakken en alle kansen binnen een diverse stad te benutten.
-
Kritisch denken met interactieve concept cartoons
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de natuurwetenschappelijke vakken in het voortgezet onderwijs zijn het leren van natuurwetenschappelijke kennis en het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden belangrijke leerdoelen. Met interactieve cartoons ...
-
Stimuleren van een pedagogisch klimaat in de buurt
1 jan 2020 - 31 jul 2021De buurt waar kinderen opgroeien is belangrijk voor hun ontwikkeling. In dit project onderzoeken we werkzame elementen in interventies om een pedagogisch klimaat in de buurt te stimuleren. We gebruiken deze ...
-
Docentrollen bij controversiële onderwerpen in de klas: neutraal of normatief
1 jan 2020 - 31 jul 2021Het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas is een belangrijke uitdaging voor het onderwijs. Dit geldt ook voor lerarenopleiders, die moeite hebben om onderwerpen als seksualiteit of de Holocaust te ...
-
De rol van (aankomende) VO docenten bij duurzaamheidseducatie in een grootstedelijke omgeving
1 jan 2020 - 31 jul 2021Duurzaamheid en klimaatverandering staan sterk in de maatschappelijke belangstelling. In Amsterdam is gebleken dat het bewustzijn van leerlingen over duurzaamheid en klimaatverandering sterk verschilt met het ...
-
(Her)kennen wij elkaar: versterken van binding door cultureel responsief lesgeven
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de grote steden bestaan superdiverse klassen waarin studenten met verschillende etnisch-culturele en/of religieuze achtergronden naast elkaar onderwijs volgen. Sommige studenten ervaren een grotere afstand tot ...
-
Leerkrachtidentiteit en toekomstperspectief: een longitudinale verkenning onder pabostudenten
1 jan 2020 - 31 jul 2021Het aantrekken en behouden van leraren in het basisonderwijs is een lastige uitdaging. Dit geldt vooral in de grootstedelijke omgeving. De ontwikkeling van een sterke leerkrachtidentiteit speelt een belangrijke rol ...
-
Diversiteit in de voor-en vroegschoolse educatie
1 jan 2020 - 31 jul 2021Internationale uitwisseling in de beroepspraktijk is een krachtige leeromgeving voor de ontwikkeling van onze aanstaande professionals. Dit project geeft hier een nodige impuls aan door met internationale ...
-
Wie dit begrijpt is gek: mondelinge academische taal in het hbo
1 jan 2020 - 31 jul 2021Academische taalvaardigheid vormt een obstakel voor specifieke studentengroepen in het hbo. In dit project onderzoeken we hoe docenten hun mondelinge taalaanbod in hun onderwijs kunnen aanpassen, zodat het beter ...
-
Taalsterker in de studie: zelfstandig schrijfvaardigheid verbeteren met gefocuste revisie
1 jan 2020 - 31 jul 2021De schrijfvaardigheid van veel studenten in het hoger onderwijs blijkt te wensen over te laten . Dit geldt in het bijzonder voor de grootstedelijke context, zoals Amsterdam waar de studentpopulatie zeer divers is qua ...
-
Vijf stappen in een hybrid learning course: betrokkenheid bij medestudenten en de opleiding
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de grootstedelijke omgeving hebben onderwijsinstellingen zoals de Hogeschool van Amsterdam te maken met een diverse studentenpopulatie. Dit vraagt om meer aandacht voor het omgaan met verschillen. Er wordt gezocht ...
-
Verkennende studie naar een cultuur-sensitieve leef- en opvoedstijlinterventie
1 jan 2020 - 31 jul 2021Het aantal kinderen met overgewicht is een veelvoorkomend en actueel probleem. Met name bij bevolkingsgroepen met een lage sociaaleconomische status en/of migratie-achtergrond in grote steden zoals Amsterdam. Met dit ...
-
Literatuur en burgerschap
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de hedendaagse multiculturele en grootstedelijke omgeving is het belangrijk om burgerschapskwaliteiten te ontwikkelen. Literatuuronderwijs heeft veel potentie om bij te dragen aan de ontwikkeling van dit ...
-
Pedagogisch handelen in contact met jongeren 10-23 jaar
1 jan 2020 - 31 jul 2021Steeds vaker wordt een beroep gedaan op jeugdprofessionals in de grote stad om problemen van jongeren te voorkomen. Jeugdprofessionals zijn hier echter onvoldoende voor toegerust. Dit project ontwikkelt ...
-
Interprofessionele samenwerking bij Infant Mental Health
1 jan 2020 - 31 jul 2021In 2018 lanceerde minister Hugo de Jonge van VWS het actieprogramma Kansrijke Start. Dit programma benadrukt het belang van de eerste 1000 dagen van een kind voor de gezondheid in het latere leven. Investeren in een ...
-
Jeugdhulp en inclusief onderwijs in de grote stad
1 jan 2020 - 31 jul 2021Dit project is een inhoudelijke verdieping waar het gaat over leerlingen van voortgezet speciaal en passend onderwijs en het versterken van de praktische pedagogische en didactische vaardigheden van studenten op dit ...
-
POMO (Positief Omgaan met Meertaligheid in Onderwijs)
1 jan 2020 - 31 jul 2021Meertaligheid is een gegeven in het voortgezet onderwijs, zeker in grootstedelijke omgevingen. Tegelijkertijd wordt deze talige rijkdom in het huidige onderwijs nauwelijks erkend en benut. Dat is een gemiste kans. ...
-
Tune In - Een vliegende start op het HBO
1 feb 2019 - 31 dec 2019Om de transitie naar het hbo te versoepelen helpt het een startende hbo-student als hij een beeld heeft van wat er nodig is om de rol van hbo-student succesvol te bekleden. Eerder onderzoek toont aan dat er ...
-
Non-verbale communicatie in een superdiverse klas
1 feb 2019 - 1 dec 2019In de superdiverse klassen van de grootstedelijke omgeving spelen vele culturen en gebruiken een rol. Het is voor docenten moeilijk om al deze – soms respectloze – non-verbale communicatie te herkennen, ...
-
Academische taal als obstakel
1 jan 2019 - 1 nov 2019Op het eerste gezicht lijkt het HBO een laagdrempelige instelling, met relatief veel studenten uit ondervertegenwoordigde groepen. Maar deze groepen hebben een grotere kans om uit te vallen, en dat lijkt deels te ...
-
Kritisch denken met interactieve cartoons
1 jan 2019 - 1 dec 2019Leerlingen in het basisonderwijs doen wel onderzoek, maar het schort vaak aan de opvolging daarvan: het omgaan met de resultaten van dat onderzoek. En dat terwijl kritisch nadenken over je bevindingen zo essentieel ...
-
Hoe werken professionals effectief samen in teams?
1 jan 2019 - 1 dec 2019Er is een internationale beweging op gang gekomen die ertoe moet leiden dat kinderen meer samen gaan ontwikkelen en leren in de vroegschoolse periode. Dit vraagt veel van de betrokken professionals, die moeten kunnen ...
-
Past passend onderwijs in het curriculum van de grootstedelijke tweedegraads lerarenopleidingen?
1 jan 2019 - 31 dec 2019Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs in 2014 zijn scholen verplicht passend onderwijs te bieden aan hun leerlingen. Deze plicht zet extra druk op alle docenten in basis- en voortgezet onderwijs, maar die ...
-
Taalsterker in het eerste studiejaar
1 jan 2019 - 1 dec 2019Studenten krijgen als eerstejaars met veel nieuwe dingen te maken. Bij lerarenopleidingen in de talen wordt van de studenten bijvoorbeeld een hoog taalvaardigheidsniveau verwacht. Het doel van dit project is in kaart ...
-
Hoe kan het onderwijs de stad benutten?
1 sep 2018 - 1 dec 2019Het project biedt scholen inzicht in, en inspirerende voorbeelden van, hoe zij kunnen leren van samenwerking in de grootstedelijk omgeving. Het project bestaat uit twee fasen. De eerste fase bestaat uit het ...
-
Samen naar beter basisonderwijs
1 jun 2018 - 1 jun 2020In de periode 2014-2017 is door Pabo HvA, de Universitaire Pabo van Amsterdam en zeven Amsterdamse schoolbesturen voor primair onderwijs het model ‘Samen Opleiden in Amsterdam’ ontwikkeld. Het model geeft ...
-
Minder uitval, sterkere schoolcarrieres
1 jun 2018 - 1 dec 2018Grote steden als Amsterdam en Rotterdam hebben hoge uitvalcijfers in het voortgezet onderwijs, terwijl een gebroken schoolcarrière een bekende risicofactor is voor problemen in de ontwikkeling van jongeren. Om ...
-
Op weg naar waardevol meertalig onderwijs
1 mei 2018 - 31 dec 2019Wanneer docenten de meertalige repertoires en voorkennis van leerlingen doelgericht aanspreken, biedt dit kansen. Functioneel meertalig taalonderwijs stimuleert bijvoorbeeld de taalvaardigheid van leerlingen. Ook kan ...
-
Creatief zijn in de klas
1 mrt 2018 - 1 jan 2019Docenten leren in hun opleiding allerlei vaardigheden die zij later in de klas toe kunnen passen. Maar vooral jonge leraren blijken veel problemen te ondervinden wanneer zij onderwijs geven in de stedelijke omgeving. ...
-
Wat is de rol van Urban Education in de pedagogiek?
1 mrt 2018 - 1 apr 2019De thematiek van Urban Education biedt vele kansen en aanknopingspunten voor de opleiding pedagogiek en lerarenopleiding pedagogiek. Om deze potentie te benutten moet eerst duidelijk worden wat Urban Education ...
-
Welke rol verwacht het hbo van studenten?
1 mrt 2018 - 31 dec 2018In een stedelijke onderwijsomgeving, en met een superdiverse studentenpopulatie als de HvA, is het belangrijk dat studenten kunnen groeien in hun rol als student. Hiervoor is het nodig te weten welke belemmeringen ...