Centre of Expertise Urban Education
Overzicht van de toegekende projecten binnen het Centre of Expertise Urban Education.
Hier staan alle toegekende projecten van het Centre of Expertise Urban Education. Deze projecten geven een impuls aan onderzoek en onderwijsontwikkeling: om de maatschappelijke uitdagingen rond opvoeding en onderwijs in de grote stad op te pakken en alle kansen binnen een diverse stad te benutten.
-
Talentontwikkeling voor technologie
1 sep 2022 - 31 jan 2023In Amsterdam zijn er diverse initiatieven die de belangstelling voor technologie bij jongeren bevorderen, zowel op school als buiten school. Het Masterplan Techniek Metropoolregio Amsterdam 2.0 heeft in 2021-22 ...
-
Op weg naar het hbo, in het hbo, en daarna
1 sep 2022 - 31 jan 2023Dé hbo-student bestaat niet, maar als er iets is wat onze studenten bindt, dan is het wel dat het binnenstappen, verkennen, doorlopen en verlaten van de HvA een levensfase beslaat waarin veel groei en ...
-
Talent gezocht!
1 sep 2022 - 31 jan 2023Specifieke groepen leerlingen en studenten komen meer obstakels tegen in hun weg door het onderwijs. Dat zijn bijvoorbeeld jongeren van wie hun ouders geen hoger onderwijs hebben gevolgd, bi-culturele jongeren, ...
-
Werkkgroep jongerenwelzijn in het onderwijs
1 sep 2022 - 1 sep 2026Veel jongeren gaan gebukt onder mentale druk en psychische klachten. Prestatiedruk, studiedruk, financiële druk, persoonlijke omstandigheden en het combineren van werk, studie en een sociaal leven worden vaak ...
-
Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas
1 aug 2022 - 31 aug 2026Burgerschapsonderwijs wordt in een polariserende samenleving steeds belangrijker. Een uitdaging is het bespreken van maatschappelijk controversiële vraagstukken, zoals migratie, stikstofcrisis, terrorisme en het ...
-
Yoga & Urban Stress: Happy Minds
3 jan 2022 - 31 jan 2023In de grote stad ervaren kinderen meer stress: daar zijn stress reducerende activiteiten dus hard nodig, maar deze zijn vaak best kostbaar en niet voor iedereen toegankelijk. Daarmee is het extra belangrijk dat ...
-
Goed samenspel jongerenwerk en jeugdzorg biedt jongeren groeikansen
1 jan 2022 - 31 jul 2022Recent onderzoek naar professioneel jongerenwerk laat zien dat jongerenwerk jongeren groeikansen biedt. Ook voor jongeren in specialistische jeugdzorg (Sonneveld, 2022). Hiermee biedt het jongerenwerk deze jongeren ...
-
Stemmen stimuleren van mbo-studenten
1 okt 2021 - 31 jul 2023Jongeren op het mbo participeren minder tijdens verkiezingen dan hun leeftijdsgenoten op hbo en universiteit. Dit geldt in het bijzonder voor jongeren uit wijken met een oververtegenwoordiging van mensen met een lage ...
-
Inclusie in het cluster Maatschappijvakken
1 sep 2021 - 1 jul 2022Eén van de doelen van de lerarenopleidingen aan de HvA is leraren opleiden die zich ervan bewust zijn dat inclusief handelen noodzakelijk is om kansengelijkheid in het onderwijs te creëren.
-
Kansrijke schoolloopbaan lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn
1 sep 2021 - 1 feb 2022De studentpopulatie van de (voltijd) lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn is overwegend bicultureel, heeft een MBO-achtergrond en is vaak eerste-generatiestudent. Deze combinatie zorgt voor een heel ...
-
Het volharden van potentieel langstuderende studenten Leraar Wiskunde
1 sep 2021 - 1 dec 2021Het schoolvak wiskunde is een beladen vak. Om te beginnen heeft het de status dat je slim moet zijn: je kan het of kan het niet. Daarnaast staat de kwaliteit van het wiskundeonderwijs onder druk door het ...
-
Duurzame inbedding van professionalisering in het omgaan met diversiteitsvraagstukken
1 aug 2021 - 1 dec 2021Bij een diverse studenteninstroom is het nodig de sensitiviteit van docenten t.a.v. inclusief onderwijs duurzaam te borgen. Bij de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn hebben docenten en studenten een ...
-
Workshop IQ110
1 aug 2021 - 1 dec 2021In hoeverre draagt de workshop IQ110 bij tot het ontwikkelen van een professionele identiteit en handelingsbekwaamheid bij (toekomstige) onderwijs- en opvoedingsprofessionals ten aanzien van de onzichtbare krachten ...
-
Seksuele opvoeding in onderwijs en jeugdzorg
1 aug 2021 - 31 jan 2022Sinds de commissie Samson in 2012 liet zien dat seksueel misbruik in tehuizen en pleeggezinnen voorkomt, is er in de jeugdzorg meer aandacht voor seksuele opvoeding. Jeugdzorgorganisaties trainen hun medewerkers ...
-
De overstap van pro en vso naar mbo
3 mei 2021 - 12 aug 2022Overgangen in de onderwijsketen zijn belangrijke sleutelmomenten in de schoolloopbanen van jongeren. Voor jongeren die zich al in kwetsbare situaties bevinden blijkt de overstap van praktijkonderwijs (pro) en ...
-
Betrokkenheid van langstudeerders in een online afstudeercafé
2 mrt 2020 - 30 jul 2021Aan welke kenmerken moet een online leer-ontmoetingsruimte voldoen om bij bachelor- en masterstudenten pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam, met vertraging in de afstudeerfase, de betrokkenheid bij ...
-
(Her)kennen wij elkaar: versterken van binding door cultureel responsief lesgeven
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de grote steden bestaan superdiverse klassen waarin studenten met verschillende etnisch-culturele en/of religieuze achtergronden naast elkaar onderwijs volgen. Sommige studenten ervaren een grotere afstand tot ...
-
Leerkrachtidentiteit en toekomstperspectief: een longitudinale verkenning onder pabostudenten
1 jan 2020 - 31 jul 2021Het aantrekken en behouden van leraren in het basisonderwijs is een lastige uitdaging. Dit geldt vooral in de grootstedelijke omgeving. De ontwikkeling van een sterke leerkrachtidentiteit speelt een belangrijke rol ...
-
De rol van (aankomende) VO docenten bij duurzaamheidseducatie in een grootstedelijke omgeving
1 jan 2020 - 31 jul 2021Duurzaamheid en klimaatverandering staan sterk in de maatschappelijke belangstelling. In Amsterdam is gebleken dat het bewustzijn van leerlingen over duurzaamheid en klimaatverandering sterk verschilt met het ...
-
Diversiteit in de voor-en vroegschoolse educatie
1 jan 2020 - 31 jul 2021Internationale uitwisseling in de beroepspraktijk is een krachtige leeromgeving voor de ontwikkeling van onze aanstaande professionals. Dit project geeft hier een nodige impuls aan door met internationale ...
-
Interprofessionele samenwerking bij Infant Mental Health
1 jan 2020 - 31 jul 2021In 2018 lanceerde minister Hugo de Jonge van VWS het actieprogramma Kansrijke Start. Dit programma benadrukt het belang van de eerste 1000 dagen van een kind voor de gezondheid in het latere leven. Investeren in een ...
-
Jeugdhulp en inclusief onderwijs in de grote stad
1 jan 2020 - 31 jul 2021Dit project is een inhoudelijke verdieping waar het gaat over leerlingen van voortgezet speciaal en passend onderwijs en het versterken van de praktische pedagogische en didactische vaardigheden van studenten op dit ...
-
Kritisch denken met interactieve concept cartoons
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de natuurwetenschappelijke vakken in het voortgezet onderwijs zijn het leren van natuurwetenschappelijke kennis en het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden belangrijke leerdoelen. Met interactieve cartoons ...
-
Literatuur en burgerschap
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de hedendaagse multiculturele en grootstedelijke omgeving is het belangrijk om burgerschapskwaliteiten te ontwikkelen. Literatuuronderwijs heeft veel potentie om bij te dragen aan de ontwikkeling van dit ...
-
Vijf stappen in een hybrid learning course: betrokkenheid bij medestudenten en de opleiding
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de grootstedelijke omgeving hebben onderwijsinstellingen zoals de Hogeschool van Amsterdam te maken met een diverse studentenpopulatie. Dit vraagt om meer aandacht voor het omgaan met verschillen. Er wordt gezocht ...
-
Pedagogisch handelen in contact met jongeren 10-23 jaar
1 jan 2020 - 31 jul 2021Steeds vaker wordt een beroep gedaan op jeugdprofessionals in de grote stad om problemen van jongeren te voorkomen. Jeugdprofessionals zijn hier echter onvoldoende voor toegerust. Dit project ontwikkelt ...
-
POMO (Positief Omgaan met Meertaligheid in Onderwijs)
1 jan 2020 - 31 jul 2021Meertaligheid is een gegeven in het voortgezet onderwijs, zeker in grootstedelijke omgevingen. Tegelijkertijd wordt deze talige rijkdom in het huidige onderwijs nauwelijks erkend en benut. Dat is een gemiste kans. ...
-
Stimuleren van een pedagogisch klimaat in de buurt
1 jan 2020 - 31 jul 2021De buurt waar kinderen opgroeien is belangrijk voor hun ontwikkeling. In dit project onderzoeken we werkzame elementen in interventies om een pedagogisch klimaat in de buurt te stimuleren. We gebruiken deze ...
-
Taalsterker in de studie: zelfstandig schrijfvaardigheid verbeteren met gefocuste revisie
1 jan 2020 - 31 jul 2021De schrijfvaardigheid van veel studenten in het hoger onderwijs blijkt te wensen over te laten . Dit geldt in het bijzonder voor de grootstedelijke context, zoals Amsterdam waar de studentpopulatie zeer divers is qua ...
-
Wie dit begrijpt is gek: mondelinge academische taal in het hbo
1 jan 2020 - 31 jul 2021Academische taalvaardigheid vormt een obstakel voor specifieke studentengroepen in het hbo. In dit project onderzoeken we hoe docenten hun mondelinge taalaanbod in hun onderwijs kunnen aanpassen, zodat het beter ...