Centre of Expertise Urban Education

Kansrijke schoolloopbaan lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn

Project

De studentpopulatie van de (voltijd) lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn is overwegend bicultureel, heeft een MBO-achtergrond en is vaak eerste-generatiestudent. Deze combinatie zorgt voor een heel interessante doelgroep om mee te werken. In dit onderzoek is gekeken of de aspecten waar nu op ingezet wordt ook daadwerkelijk aanslaan en wat studenten zelf aangeven te waarderen en te missen in het soepel laten verlopen van de overstap naar het HBO.

Photo by Jesse Orrico

Achtergrond project

De docenten zijn bewust van de uitdagingen die de studenten voor hun kiezen krijgen. Er wordt ingezet op veel begeleiding, een inclusieve schoolomgeving en extra ondersteuning op bijvoorbeeld taalontwikkeling. Toch zijn wij benieuwd of wat er nu wordt gedaan aanslaat en gezien wordt door de studenten. Daarnaast zijn wij benieuwd naar wat de studenten zelf aangeven te waarderen en te missen in het soepel laten verlopen van de overstap naar het hbo.

Doel

Achterhalen welke vaardigheden de lerarenopleiders van de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn moeten bezitten om optimaal aan te sluiten bij de behoeften van de studenten met diverse achtergronden.

Methode

In interviews en focusgesprekken met collega’s en studenten (jaar 1 en 4 voltijd) van de opleiding is gefocust op een aantal onderwerpen die volgens de theorie invloed hebben op een kansrijke schoolloopbaan van onze doelgroep. Dat zijn: studievaardigheden, inclusiviteit, discrepantie tussen school- en thuiscultuur en strategisch navigeren in het hoger onderwijs.

Resultaten

De resultaten die uit zowel de gesprekken met studenten en docenten kwamen zijn als volgt:

  • De lat wat betreft studiehouding en -vaardigheden zou meteen hoog moeten worden gelegd. Dan kan opgebouwd worden in hoe streng je bv. op taal of APA beoordeeld, maar de houding kan meteen goed zijn.
  • Meer close-reading op handleidingen, niet ervan uitgaan dat studenten ze snappen (qua taalniveau en jargon) als zij dit thuis of in het lokaal zelf lezen.
  • Minder summatief toetsen in de start van de opleiding, maar inzetten op formatief evalueren.
  • De docentenpopulatie hoeft niet diverser (het gaat de studenten om de persoon), maar het is wel goed om gastsprekers in te zetten waar cultuur invloed heeft op de inhoud van het vak.
  • Balans zoeken tussen aanspreken van intrinsieke vs. extrinsieke motivatie. Studenten geven aan dat ze vooral in het begin zijn gaan doorstuderen om hun familie trots te maken, dan heeft inzetten op docentengedrag nog weinig effect.
  • De studenten waarderen in de docenten hun open houding en hebben het gevoel dat zij gezien worden als persoon en niet voor de culturele afkomst die zij mogelijk hebben.

In de opleiding is een trainee aangenomen die verder onderzoek doet naar het curriculum en de mate waarin diversiteit en inclusie zowel impliciet als expliciet aan bod komen.

Naar aanleiding van het onderzoek en resultaten is ook een visuele samenvatting opgesteld.

Gepubliceerd door  Faculteit Onderwijs en Opvoeding 24 maart 2023

Project Info

Startdatum 01 sep 2021
Einddatum 01 feb 2022

Contact

Marleen Hennen
Bernadette van der Steen