The Work Lab
dr. A. Ballafkih (Hafid)
Lector Arbeid en Human Capital in TransitieDr. Hafid Ballafkih is lector Arbeid en Human Capital in Transitie.
Hij is gespecialiseerd in arbeid, arbeidsmarkt, arbeidsmarkttransities, personeelsontwikkeling, personeelsselectie, data driven decision making en onderzoeksmethoden. Hij is geïnteresseerd in huidige en toekomstige arbeidsmarktontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor organisaties, de samenleving en de mens.
Zo is hij onder andere bezig met het opzetten van een onderzoek naar het effect van artificiële intelligentie op werk en competenties, toekomstige competenties van vakmensen in de infrasector, professionele identiteit en beroepsprofielen van verschillende beroepen, arbeidsre-integratie en werkende armen. Zijn onderzoek draagt voornamelijk bij aan kennis over werken in de toekomst. Zo richt hij zich op mismatches op de arbeidsmarkt, toekomstige competenties, de rol van competenties in selectie en ontwikkeling, de gevolgen van vergrijzing, arbeidsmigranten, arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.
Hafid begeleidt en coördineert de uitvoering van complexe interdisciplinaire meerjarige onderzoeksopdrachten. Samen met zijn lectoraat voert hij de opdrachten uit. Het lectoraat is onderdeel van The Work Lab en het Centre for Economic Transformation.
Hij draagt bij aan het onderwijs en de professionalisering van docenten en de evaluatie van het onderwijs.
Hafid is hoofd Research Data Management van de faculteit en lid van de Ethische Commissie Onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Vanuit deze rollen geeft hij advies over de organisatie en de kwaliteit van onderzoek binnen de faculteit Business en Economie.
-
Leerkrachten keren Amsterdam massaal de rug toe
Rottenberg, A., Ballafkih, H., & Zinsmeister, J. (2024). Leerkrachten keren Amsterdam massaal de rug toe. Web publication or website, Socialevraagstukken.nl. https://www.socialevraagstukken.nl/leerkrachten-keren-amsterdam-massaal-de-rug-toe/
-
Arbeidstoeleiding van migranten: wat werkt en wat is er nodig?
Zinsmeister, J., & Ballafkih, H. (2024). Arbeidstoeleiding van migranten: wat werkt en wat is er nodig?. Web publication or website, Berghauser Pont Publishing. https://pont.media/nieuws/933702/arbeidstoeleiding-van-migranten-wat-werkt-en-wat-is-er-nodig/
-
Van docentenkamer naar thuiskantoor
Ballafkih, H., & van Middelkoop, D. (2024). Van docentenkamer naar thuiskantoor: Een andere werkrealiteit in het hoger onderwijs. TH&MA Hoger Onderwijs, 2024(1), 41-43. https://www.themahogeronderwijs.org/110-2972_h1-Van-docentenkamer-naar-thuiskantoor-h1
-
Als leerkracht wonen in Amsterdam, ik kan me het niet permitteren
Ballafkih, H., Zinsmeister, J., & Rottenberg, A. (2024). Als leerkracht wonen in Amsterdam, ik kan me het niet permitteren: Onderzoek naar de woonwerkkeuze van leerkrachten in Amsterdam. Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
Skillsbased werven en selecteren: experimenten naar het effect
Elshout, J. A. G., Huijskes, A. A., & Ballafkih, A. (Ed.) (2024). Skillsbased werven en selecteren: experimenten naar het effect. The Work Lab, Hogeschool van Amsterdam.
-
Tussen terugverlangen en vooruit bewegen
van Middelkoop, D., Ballafkih, H., & van den Berg, L. (Eds.) (2023). Tussen terugverlangen en vooruit bewegen: de impact van de coronapandemie op werk en welzijn in het hbo. Academische Uitgeverij Eburon,.
-
Arbeidstoeleiding over de grens
Tudjman, T., Ballafkih, H., Wolff, R., & Zinsmeister, J. (2023). Arbeidstoeleiding over de grens: een studie naar buitenlandse interventies gericht op arbeidstoeleiding van personen met een migratieachtergrond. Erasmus Universiteit Rotterdam.
-
Diversiteit en inclusie in de faculteit
Ballafkih, H., Hunkar, A., Bay, N., van Middelkoop, D., Odor, G., & Soons, T. (2023). Diversiteit en inclusie in de faculteit: resultaten eerste meting. Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
Goed werk en goed werkgeverschap
Ballafkih, A. (2023). Goed werk en goed werkgeverschap. In Amsterdam@work
-
Werken in tijden van verandering
Ballafkih, H. (2023). Werken in tijden van verandering: Hybride werken, thuiswerken en de invloed van de coronacrisis op werkaspecten. Hogeschool van Amsterdam, The Work Lab.
-
Corona legde vergrootglas op verschillen tussen precairen en werkenden
Elshout, J., & Ballafkih, H. (2022). Corona legde vergrootglas op verschillen tussen precairen en werkenden. Web publication or website, Socialevraagstukken.nl. https://www.socialevraagstukken.nl/corona-legde-vergrootglas-op-verschillen-tussen-precairen-en-werkenden/
-
Zorgen voor meer diversiteit in de organisatie
Ballafkih, H. (2022). Zorgen voor meer diversiteit in de organisatie. Web publication or website, ISBW Opleidingen. https://www.isbw.nl/nieuws/zorgen-voor-meer-diversiteit-in-de-organisatie.htm
-
Het Skillspaspoort
Ballafkih, H., Zinsmeister, J., & Bay, N. (2022). Het Skillspaspoort: Een eerste verkenning naar de wensen, behoeftes en randvoorwaarden van werkgevers. Tijdschrift voor HRM, 2022(2), 1-21. https://tijdschriftvoorhrm.nl/nieuwe-artikelen/
-
Skills als basis voor een nieuwe (re-)integratiepraktijk
Sanders , J., Post, J., van Genabeek, J., & Ballafkih, H. (2022). Skills als basis voor een nieuwe (re-)integratiepraktijk. Beleid en Maatschappij, 49(1), 53-72. https://doi.org/10.5553/BenM/138900692022049001006
-
HRM en de ‘skills based’-arbeidsmarkt
Sanders , J., Post, J., van Genabeek, J., & Ballafkih, H. (2022). HRM en de ‘skills based’-arbeidsmarkt. In A. de Lange, & B. van der Heijden (Eds.), Een leven lang inzetbaar?: duurzame inzetbaarheid (pp. 253-279). Vakmedianet.
-
Vrij reizen over de arbeidsmarkt
Ballafkih, H. (Ed.), Post, J., van Genabeek, J., & Sanders , J. (2022). Vrij reizen over de arbeidsmarkt: Een onderzoek naar het skillspaspoort. Hogeschool van Amsterdam, Centre for Economic Transformation. https://www.instituutgak.nl/onderzoek/kennisbank/vrij-reizen-over-de-arbeidsmarkt-een-onderzoek-naar-het-skillspaspoort/
-
Breng de mens terug in het werk
Ballafkih, H., & Hogenstijn, M. (2021). Breng de mens terug in het werk. Web publication or website, Socialevraagstukken.nl. https://www.socialevraagstukken.nl/breng-de-mens-terug-in-het-werk/
-
Werken aan de infra van de toekomst
Ballafkih, H., & Meulemans, W. (2021). Werken aan de infra van de toekomst: Professionals in de ondergrondse infra over 21ste -eeuwse skills. Hogeschool van Amsterdam/CAREM/The Working Lab/ onderzoeksgroep Arbeid en Human Capital in Transitie.
-
Actieonderzoek gericht op diversiteit en Inclusie in het mbo
Bay, N., Ballafkih, H., Schenk, M., Prando, L., & Koningen, L. (2021). Actieonderzoek gericht op diversiteit en Inclusie in het mbo: Mogelijkheden om gestructureerd en geïnformeerd de praktijk te verbeteren. Profiel, 33(2), 16-18. https://www.profielactueel.nl/content/data/dossiers/diversiteit/Vakblad_Profiel_02_2024_16_18.pdf
-
Het Skillspaspoort
Ballafkih, H., Zinsmeister, J., & Bay, N. (2021). Het Skillspaspoort: Een verkenning naar de mening van werkgevers en werknemers. Hogeschool van Amsterdam/CAREM/The Working Lab/ onderzoeksgroep Arbeid en Human Capital in Transitie. https://www.hva.nl/carem/gedeelde-content/nieuws/nieuwsberichten/2021/04/het-skills-paspoort.html
-
Van diploma naar skillspaspoort
Post, J., Sanders , J., Ballafkih, H., van Genabeek, J., & Corporaal, S. (2021). Van diploma naar skillspaspoort: een nieuw allocatieprincipe voor de Nederlandse arbeidsmarkt. In S. Detaille, & A. de Lange (Eds.), Future of work: sociale innovatie en HRM (pp. 80-104). B + B Vakmedianet.
-
Werktevredenheid tijdens de coronacrisis
Ballafkih, H. (2021). Werktevredenheid tijdens de coronacrisis: een analyse van de werktevredenheid van werknemers in het hoger beroepsonderwijs. Hogeschool van Amsterdam.
-
Onderzoeksvideo Ondernemerschap vanuit kwetsbare arbeidsmarktposities
Hogenstijn, M., Ballafkih, A., & Elmers, B. (2020). Onderzoeksvideo Ondernemerschap vanuit kwetsbare arbeidsmarktposities. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam. https://www.youtube.com/watch?v=_acSan3SyLs&feature=emb_logo
-
Pilot skillspaspoort Schiphol
Ballafkih, A., Ulden, C., Biesheuvel, I., Hak, M., Arbouw, M., & Silvester, M. (2020). Pilot skillspaspoort Schiphol: Een eerste pilot met het skillspaspoort. AWVN & House of Skills. https://www.houseofskillsregioamsterdam.nl/pilot-skillspaspoort-op-schiphol-een-eerste-pilot-met-het-skillspaspoort/
-
De behoeften van het precariaat: alleen betaald werk is onvoldoende
Ballafkih, H., & Zinsmeister, J. (2020). De behoeften van het precariaat: alleen betaald werk is onvoldoende. TPEdigitaal, 14(2), 1-15. https://www.tpedigitaal.nl/
-
Hulpvragers naar werk
Ballafkih, H. (2020). Hulpvragers naar werk: een onderzoek naar het effect van jobhunters op de arbeidsmarkt-participatie van de hulpvragers. Hogeschool van Amsterdam.
-
HRM en diversiteit
Meerman, M., & Ballafkih, H. (2020). HRM en diversiteit. In J. Valk, & L. Lopes de Leao Laguna (Eds.), HRM heden & morgen: evidence-based practice en practice-based evidence (pp. 388-417). Vakmedianet.
-
Beliefs about Student Achievement Held by Teachers at Dutch Universities of Applied Sciences
Ballafkih, A. H., & Van Middelkoop, D. (2019). Beliefs about Student Achievement Held by Teachers at Dutch Universities of Applied Sciences. International Journal of Higher Education, 8(5), 45-55. https://doi.org/10.5430/ijhe.v8n5p45
-
Jobs of the future
Ballafkih, A. H., Portielje, M., Vonk, L., Zinsmeister, J., Zijlstra, A., Meulemans, W., & Meerman, M. (2018). Jobs of the future: een onderzoek naar arbeid van de toekomst onder werkgevers in de Metropoolregio Amsterdam. Hogeschool van Amsterdam, CAREM.
-
Efficiëntie of Kwaliteit?
Ballafkih, H., & van Middelkoop, D. (2018). Efficiëntie of Kwaliteit? studiesucces volgens hbo-docenten. In F. Glastra, & D. van Middelkoop (Eds.), Studiesucces in het hoger onderwijs: van rendement naar maatschappelijke relevantie (pp. 65-87). Eburon.
-
Meedoen in Nieuw-West 2
Abu Ghazaleh, N., Hogenstijn, M., Meerman, M., Zinsmeister, J., & Ballafkih, H. (2017). Meedoen in Nieuw-West 2: de rol van bedrijven in de participatiesamenleving. Hogeschool van Amsterdam, Urban Management.
-
Understanding diversity
van Middelkoop, D., Ballafkih, H., & Meerman, M. (2017). Understanding diversity: a Dutch case study on teachers’ attitudes towards their diverse student population. . Empirical research in vocational education and training, 9(1). https://doi.org/10.1186/s40461-016-0045-9
-
Vragenlijst medewerkerstevredenheid SBA
Ballafkih, A., Verwest, T., & Rottenberg, A. (2017, Jan 1). Vragenlijst medewerkerstevredenheid SBA. Manuscript in preparation.
-
A Job and a sufficient income is not enough
Ballafkih, H., Zinsmeister, J., & Meerman, M. (2017). A Job and a sufficient income is not enough: the needs of the Dutch Precariat. Journal of Workplace Rights, 2017(Oktober-December). https://doi.org/10.1177/2158244017749069
-
Qualifications, Skills and More!
Ballafkih, H. (2017). Qualifications, Skills and More! Characteristics Employers Look for when Hiring Newly Graduated Applicants for a Higher Occupational Level. [Research external, graduation external, Universiteit van Amsterdam]. Universiteit van Amsterdam.
-
Meedoen in Nieuw-West
Ballafkih, H., Zinsmeister, J., Meerman, M., & Bay, N. (2016). Meedoen in Nieuw-West. Hogeschool van Amsterdam, Urban Management.
-
The needs of Dutch precarious workers regarding paid and unpaid labour
Ballafkih, H., Meerman, M., & Zinsmeister, J. (2016). The needs of Dutch precarious workers regarding paid and unpaid labour. Abstract from International Labour Process Conference .
- Werken aan Werkdruk
- Naar een inclusiever selectieproces
- Naar nieuwe praktijken van Goed Werk
- De zingeving van werk
- Gelijkwaardige kansen op de arbeidsmarkt voor mensen met een migratieachtergrond
- Skillsbased Werven en Selecteren
- ‘Wie woont en werkt nog in de stad?'
- Diversiteit en Inclusie in het Hoger Onderwijs
- Bouwen voor de toekomst
- Digitale en sociale transformatie van de Hogeschool van Amsterdam
- Ondernemen vanuit kwetsbare arbeidsmarktposities
- Ondernemen vanuit een kwetsbare arbeidsmarktpositie
- Vrij reizen over de Nederlandse arbeidsmarkt: randvoorwaarden voor een succesvol skills-paspoort
- Skillspaspoort
- Skills, knowledge and attitudes of the future
- Inventariseren van tools voor skillsassessment
- HOUSE OF SKILLS
- Selectie van jonge werknemers