Workshop Energie Besparen: 7 tips

21 feb 2023 14:07 | City Net Zero

Hoe kun je je energieverbruik verlagen, zonder een grote verbouwing of investering? En waar begin je? Deze vragen stonden centraal tijdens de Workshop Energie Besparen van het Centre of Expertise City Net Zero bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Lector Energie en Innovatie Renée Heller en Joppe Buntsma van het Energielab lieten zien hoe je inzicht kunt krijgen in je verbruik én hoe je het kunt verlagen. Wij delen zeven tips.

1. Breng je verbruik in kaart

‘Meten is weten’, opent Joppe Buntsma van het Energielab zijn verhaal. Daarom adviseert hij in de eerste plaats om je maandelijkse verbruik op te vragen bij je energieleverancier. Daarnaast laat hij zien hoe je, met hulp van een P1-meter op je slimme meter en een app op je telefoon, het energieverbruik tot op de seconde in kaart kunt brengen.

‘Hierdoor kun je heel gericht bekijken welke apparaten en handelingen het meeste energie kosten en daar vervolgens actie op ondernemen’, legt hij uit. Zo kan het helpen om stekkers van bepaalde apparaten uit het stopcontact te trekken tijdens je vakantie om te voorkomen dat ze sluipstroom gebruiken. Ook zie je direct wat het effect is van duurzame maatregelen als een waterbesparende douchekop of lagere stand van je thermostaatkraan.

2. Vergelijk jezelf (niet te veel) met anderen

Als je weet wat je jaarlijks aan energie verbruikt, kun je deze cijfers vergelijken met de landelijke gemiddelden. Dit kan bijvoorbeeld op de website van Milieu Centraal . Handig: hier staan de gemiddelden aangegeven per type woning en aantal bewoners. Deze factoren hebben namelijk een bepalende invloed op je verbruik. Maar staar je niet blind op deze cijfers: ook de mate van isolatie van je huis, je gebruik van de verwarming, het aantal (zuinige) apparaten in huis en andere zaken hebben invloed. Door deze factoren te bekijken , kun je inschatten op welke gebieden voor jou de meeste winst te behalen valt. Het kan zowel om technische als om gedragsmaatregelen gaan.

3. Baseer je op de feiten

Tijdens de workshop vraagt één van de deelnemers: ‘Vaak wordt geadviseerd om de verwarming ’s nachts niet te laag te zetten, omdat het meer energie kost om je woning ’s ochtends op te warmen dan dat je bespaart. Klopt dat?’ Lector Energie en Innovatie Renée Heller is stellig in haar antwoord: ‘Dat is pertinent onjuist. Natuurlijk kost het energie om je woning 's ochtends op te warmen, zeker in een slecht geïsoleerd huis. Maar dit is lang niet zoveel als er nodig is om je woning de hele nacht op temperatuur te houden.’ Wel adviseert ze om de verwarming ’s nachts niet lager dan 15 graden te zetten, om vochtproblemen en schimmel te voorkomen.

Bovenstaande vraag leidt vanzelf tot een volgende vraag: hoe onderscheid je feit van fictie in het grote aanbod van websites over verduurzaming? Heller adviseert om de adviezen van Milieu Centraal aan te houden: een voorlichtingsorganisatie zonder commerciële belangen of politieke opvattingen, die wetenschappelijk onderzochte informatie verstrekt.

4. Schep overzicht

Zodra je weet wat je energieverbruik is, kun je nagaan welke maatregelen je nog kunt nemen om te verduurzamen en besparen. Zo heeft HvA-onderzoeker Samuel de Vries voor een hele reeks maatregelen op een rij gezet wat ze kosten, wat je ermee bespaart, en of je ze zelf kunt uitvoeren of een expert nodig hebt.

5. Let op mogelijke risico’s

Heb je bepaalde maatregelen in gedachten om je energieverbruik te verlagen? Lees je dan altijd in over de mogelijke risico’s. Zo kun je met verschillende vormen van isolatie je woning energiezuiniger maken, maar in sommige gevallen verhoog je hiermee de kans op vochtproblemen. Door hier tijdig rekening mee te houden, kun je dit soort risico’s ondervangen.

6. Bekijk wat je zelf kunt doen

Voor het uitvoeren van sommige energiebesparende maatregelen is een expert nodig, maar er is ook veel wat je zélf kunt doen. Denk aan het verlagen van de aanvoertemperatuur van je cv-installatie. Nu staat deze vaak onnodig hoog afgesteld, terwijl je de temperatuur zelf in een paar eenvoudige stappen lager kunt zetten en zo flink kunt besparen op je gasverbruik. Op de site van zetmop60.nl lees je hier meer over .

7. Verken initiatieven in jouw omgeving

Veel mensen zijn op de hoogte van de subsidie die de overheid momenteel verstrekt bij het isoleren van je huis, maar vaak lopen er ook op lokaal niveau veel duurzaamheidsinitiatieven. Kijk eens op de website van jouw gemeente of regio of er subsidies, energiecoaches of andere (gratis) hulp worden aangeboden.

Centre of Expertise City Net Zero

De Metropoolregio Amsterdam wil in 2050 klimaatneutraal, circulair en klimaatbestendig zijn. Het Centre of Expertise City Net Zero draagt hier samen met partners uit onderzoek, onderwijs, overheid en bedrijfsleven aan bij.

Lectoraat Energie en Innovatie

Het lectoraat Energie en Innovatie van de Faculteit Techniek van de HvA draagt met toegepast onderzoek naar duurzame energie en energiebesparing bij aan de energietransitie.

Energielab

Hoe maken we de transitie naar een betaalbaar, betrouwbaar, veilig en duurzaam energiesysteem? In het Energielab van de HvA zijn diverse testopstellingen op het gebied van duurzame energietechnologie waar studenten, docenten en onderzoekers mee aan de slag kunnen.