Iets voor jou?
Ben jij creatief, ondernemend en nieuwsgierig en vind je media interessant? Dan is de opleiding Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam iets voor jou. Je leert creatieve mediaformats maken, verbeteren en op de markt brengen. Online en offline, van concept tot content en van idee tot realisatie.
Dit ga je doen
Je leert hoe je mediaformats bedenkt, ontwikkelt en maakt die aansluiten bij de behoeften van organisaties en opdrachtgevers. Je krijgt les in zowel de creatieve als de zakelijke kant van media. Je bepaalt deels je eigen leerroute en ontwikkelt je tot een kritische, flexibele en toekomstgerichte mediaprofessional. Samen met je medestudenten werk je aan echte vraagstukken uit het werkveld, met aandacht voor creativiteit, ethiek, nieuwe technologie, duurzaamheid en innovatie. Met jouw talent voor creativiteit en ondernemerschap groei je uit tot een toekomstgerichte mediaprofessional, midden in wereldstad Amsterdam!
- Jaar 1
In het eerste jaar maak je kennis met de vakgebieden content creatie en business en marketing. Zo leer je de basis van business en marketing om een product of dienst te promoten. Ook maak je verschillende producten – van fotografie en tekst tot video en audio – en leer je hoe media ons beïnvloeden. Na je eerste jaar kies je tussen de leerroutes Content Creative of Marketing Creative.
- Jaar 2
In het tweede jaar begin je met de leerroute naar keuze. Bij Content Creative ligt de focus op het creëren van content voor mediabedrijven. Je leert concepten bedenken en aantrekkelijke, effectieve content te maken in tekst, audio, beeld en video. Bij de leerroute Marketing Creative ligt de focus op het ontwikkelen van creatieve, business– en marketingconcepten en strategieën. Je leert hoe campagnes succesvoller worden op basis van data en ethiek. Bij beide richtingen ga je aan de slag voor echte opdrachtgevers met echte opdrachten. Daarnaast loop je een stage van tien weken om jouw opgedane kennis in de praktijk toe te passen.
- Jaar 3
In het derde jaar kies je een verdieping binnen je leerroute. Je kunt bij de route Content Creative kiezen tussen het produceren van Media Content of Branded Content. Bij Marketing Creative kies je tussen een verdieping op het gebied van Contentmarketing of een verdieping op Strategie en Innovatie. Daarnaast volg je een minor of loop je een stage van 20 weken bij een bedrijf of organisatie van jouw keuze.
- Jaar 4
In het laatste jaar volg je een minor of loop je een stage van 20 weken. Daarna volg je een laatste blok passend bij jouw gekozen leerroute en begin je met afstuderen.
Toelatingseisen
Havo, vwo of mbo 4
Je hebt een mbo 4-, havo- of vwo-diploma. Daarnaast neem je deel aan een online studiekeuzecheck.
Benodigde tijd
40 uur per week
Bij ons volg je een fulltime opleiding die je toekomstbestendig voorbereidt op de praktijk. Het studiejaar is opgedeeld in vier blokken. Je rooster staat steeds voor een half jaar vast: drie dagen per week, zes uur per dag, ben je aanwezig op school. Dat betekent ongeveer 18 uur aan contacttijd. De overige 22 uur besteed je aan je beroepsvraagstuk, theorie, opdrachten en de voorbereiding van je lessen. Zo kom je uit op een studiebelasting van 40 uur per week, precies wat je mag verwachten van een voltijdopleiding.
Kosten
Collegegeld en extra kosten
Naast het jaarlijks vastgestelde collegegeld moet je rekening houden met kosten voor boeken, readers en vakbenodigdheden. Houd ook rekening met de aanschaf van een laptop.
Waarom Creative Business aan de HvA?

- De meest volledige Creative Business-opleiding van Nederland, mede door de unieke samenwerking met de opleiding Communicatie, waar jij de regie behoudt op jouw studiepad.
- Studeren in Amsterdam: het hart van creatief Nederland. De stad waar jij binnen jouw studie aan de slag gaat met bekende opdrachtgevers als AT5, Foam en Het Parool.
- We beschikken over unieke mediafaciliteiten als tv- en radiostudio’s en een immersive lab. Hier leer jij de praktische vaardigheden om krachtige verhalen te maken.
- En genoeg clubs en hubs om je bij aan te sluiten! Zoals Campus Creators, en de studievereniging Mimagine.
Voor wie?

- Je bent goed in taal, je bent creatief en geïnteresseerd in alles wat met media te maken heeft.
- Je hebt een ondernemende en proactieve houding.
- Je wilt niet alleen content maken, maar ook meedenken over de strategie achter het verhaal.
Is dit de opleiding voor jou?
- Schrijf je in
- Kom kennismaken
- (opent in nieuw venster)Download de beknopte opleidingsflyer (pdf)
- Neem contact op
- Volg ons op social media