Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Techniek

HvA maakt stappen richting elektrisch vliegen

Studenten van de Hogeschool van Amsterdam dragen bij aan duurzame luchtvaart

31 jan 2020 09:39 | Faculteit Techniek

Hoe maken we vliegen zo duurzaam mogelijk? Bij Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op Teuge Airport werken onderzoekers en studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), TU Delft en Deltion College hieraan met een eigen testvliegtuig, Cessna Skymaster. In het programma Het Groene Oosten van RTV Oost vertellen zij wat ze bijdragen aan een schonere, stillere en zuinigere luchtvaart.

‘De DEAC is keihard nodig’, zegt Cora van Nieuwenhuizen, minister van infrastructuur en waterstaat. ‘We staan aan het begin van de verduurzaming van de luchtvaart. Hiermee experimenteren kan perfect op Teuge, omdat je daar niet allerlei ander vliegverkeer hebt dat daar last van kan krijgen.’ Onderzoekers en studenten van de HvA, TU Delft en Deltion College laten bij RTV Oost de noodzaak en kansen zien van de vliegtesten bij DEAC .

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Video gemaakt door André van der Zee / Beleef! Media

Testvliegtuig Cessna Skymaster

Het testvliegtuig Cessna Skymaster is een klein toestel dat zich uitstekend leent voor testen in de kleine luchtvaart. De HvA en TU Delft bedenken deze uitgebreide serie grond- en vliegproeven. Daarna gaat Deltion College met het kluswerk aan de slag, zoals het vervangen van de achterste motor door een elektrische. Daarnaast wordt er ook geëxperimenteerd met de propellers en vleugels, om de vluchten ze zuinig en stil mogelijk te maken. De HvA verkent vooral de aanpassingen op de luchthaven; bijvoorbeeld het opwekken en opslaan van groene energie, afhandeling en onderhoud van vliegtuigen, infrastructuur procedures en veiligheid.

Elektrisch vliegen in 2030

Het DEAC stimuleert om snel grote stappen te maken. Rond 2030 wordt verwacht dat relatief kleine vliegtuigen volledig elektrisch vliegen. En vanaf 2050 staat op de planning dat ook regionale vliegtuigen gebruik maken van nieuwe voortstuwing, zoals hybride elektrisch: deels op kerosine, deels elektrisch. En dan kan het snel gaan met de toepassing van nieuwe ontwikkelingen. Waterstof en vloeibaar aardgas gaan belangrijk worden, en ‘flying-V-vliegtuigen, met betere aerodynamische vormen, zijn al in ontwikkeling.

Afstuderen of stagelopen

Tenminste drie jaar lang werken elk semester nieuwe afstudeerders en/of stagiaires van de HvA Aviation Academy bij kenniscentrum DEAC op Teuge. Op 3 februari start weer een nieuwe lichting. Zij bouwen steeds voort op het onderzoek van hun voorgangers. Samen met TU Delft en Deltion College maken zij zich continu hard voor een schoner, stiller en zuiniger vliegverkeer.