Jakoba Mulderhuis bij uitreiking BNA Gebouw van het Jaar

12 mei 2023 11:30 | Afdeling Communicatie

“De mooiste prijs is het gebouw zelf”, dat zegt Hanneke Reuling, CvB-voorzitter van de Hogeschool van Amsterdam, na de prijsuitreiking op donderdagavond 11 mei van de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA).

Op 11 mei werden de winnaars bekendgemaakt van de BNA Gebouw van het Jaarverkiezing. Het HvA-gebouw Jakoba Mulderhuis, genomineerd in de categorie ‘Stimulerende omgevingen’ won helaas niet.

Voor deze verkiezing werden meer dan 100 gebouwen ingezonden, waarvan er twaalf werden genomineerd door de jury. De juryprijs, publieksprijs en categorieprijzen werden uitgereikt in de voormalige Haarlemse gevangenis, de Koepel.
Met de verkiezing Beste Gebouw van het Jaar wil BNA niet alleen de architecten en opdrachtgevers een podium geven, maar ook om de meerwaarde van architectuur aan de gebruikers en samenleving laten zien.

De jury signaleerde bij alle inzendingen de aandacht voor meer ontmoetingsplekken in, op en rond de gebouwen. Bijna alle genomineerde gebouwen hebben een of meerdere publieke ruimtes. Het atrium van het Jakoba Mulderhuis met de trapsgewijze ontmoetings- en samenwerkmogelijkheden valt hier ook onder.

Jakoba Mulderhuis trekt de aandacht

In de afgelopen weken stond het Jakoba Mulderhuis volop in de belangstelling. Het werd ook al genomineerd bij de Amsterdamse Architectuurprijs (Arcam). Hoewel het Jakoba Mulderhuis niet heeft gewonnen overheerst de trots voor deze nominatie en het commentaar in het juryrapport. Twee keer in de spotlights staan bij twee gerenommeerde architectuurprijzen voelt als een hele erkenning.

Hans Wichers Schreur beziet het van de positieve kant: “We zijn zeer vereerd met de nominatie en vooral in de categorie “inspirerende omgeving” omdat dat juist het uitgangspunt is geweest bij het ontwerp van het Jakoba Mulderhuis; een plaats waar studenten en medewerkers via onderzoek en onderwijs worden gestimuleerd tot goed onderwijs en de nodige innovaties. Het is ook een enorme opsteker voor allen die hard hebben gewerkt aan de totstandkoming, van eerste idee en concept tot en met het laatste detail.”

Hanneke Reuling CvB-voorzitter van de HvA, wachtte ook gespannen het moment van uitreiking af: “Het Jakoba Mulderhuis wordt met recht gezien en gewaardeerd, niet alleen door architecten maar ook door HvA’ers."

Architectencombinatie

Het Jakoba Mulderhuis is een gezamenlijk ontwerp van HvA-alumni Marc Koehler en Nanne de Ru, werkzaam voor Powerhouse Company , Marc Koehler Architects en de Architekten Cie. Beiden hebben hun opleiding nog genoten in het gebouw nabij het Amstelstation, het betonnen kolos de Leeuwenburg, dat nu niet meer door de HvA in gebruik is.

Wie er wonnen en in welke categorie

Bij de BNA Beste gebouw van het Jaar zijn er diverse categorieën . De categorieprijs ‘Stimulerende omgeving’ was voor de Kunstwerf in Groningen. De vakjuryprijs ging naar woonproject Jonas op IJburg en de publieksprijs naar de renovatie van woningen Van der Pekbuurt in Amsterdam.

Jonas, woonproject in IJburg, wint vakprijs