HvA start dialoog over ‘inclusieve rustruimten’

6 apr 2023 12:31 | Afdeling Communicatie

De HvA gaat in gesprek met studenten en medewerkers over de invulling van de rustruimtes op de campus. Aanleiding hiervoor is een petitie die onlangs is gestart en inmiddels ruim 2500 keer ondertekend.

Onlangs boden twee studenten en een docent een petitie aan CvB-voorzitter Jopie Nooren. De studenten willen meer inclusieve rustruimten in verschillende faculteiten van de HvA. De petitie is tot nu toe getekend door 2550 studenten en deze loopt online nog door.

Reden voor collegevoorzitter Jopie Nooren om in gesprek te gaan met de indieners. Nooren gaf daarbij aan dat de HvA gaat starten met het creëren van een heldere visie op het ruimtegebruik ten opzichte van onze ambities op diversiteit & inclusie. En dat is best ingewikkeld, want de één wil een ontmoetingsruimte, de ander wil volledig rust en de ander liever privacy. Daarom moet er een visie komen en dit moet zo secuur mogelijk gaan.

In dialoog

Als basis voor de visie op de rustruimten start de HvA met het organiseren van dialogen over rustruimten met studenten, medewerkers. Hoe gaan we om met ons ruimtegebruik als we praten over rust, bezinning, prikkelarm en ontmoeting? Uit deze dialogen komt een advies aan het college van bestuur dat - zoals in het instellingsplan beschreven staat - graag wil bijdragen aan een diverse en inclusieve leeromgeving op de campus.

Deze visie is niet binnen de één op andere dag ontwikkeld. De studenten en docenten hebben de HvA daarom gevraag op korte termijn meer ruimten te faciliteren in bijvoorbeeld het Jakoba Mulderhuis of het Kohnstammhuis. Ook al zouden deze locaties qua inrichting nog niet voldoen aan alle behoeftes, dan is er in ieder geval een plek om tot rust te komen. Om studenten en medewerkers in de tussentijd tegemoet te komen is er in het Theo Thijssen Huis over twee weken een extra rustruimte (TTH 05B13) beschikbaar.