Architectuurnominaties voor het Jakoba Mulderhuis

19 apr 2023 10:42 | Afdeling Communicatie

Het Jakoba Mulderhuis, sinds september 2022 thuisbasis voor de faculteit Techniek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), is twee keer genomineerd voor een architectuurprijs.

Het nieuwe gebouw, sluitstuk van de HvA Amstelcampus aan de Wibautstraat, valt onder meer op door het enorme atrium dat het bestaande HvA-gebouw Theo Thijssenhuis, met het nieuwe verbindt.

Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA)

Het Jakoba Mulderhuis is allereerst genomineerd voor het Gebouw van het Jaar verkiezing. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA). Het gebouw maakt een kans in de categorie 'Stimulerende omgevingen'. Voor de publieksprijs staat de stemperiode nog open. De uitreiking is op 11 mei.

Amsterdamse Architectuurprijs (ARCAM)

Bij de Amsterdamse Architectuurprijs (AAP) 2023 is het Jakoba Mulderhuis ook al gekomen van een longlist tot een kansrijke nominatie. De laatste tien genomineerde gebouwen worden beoordeeld door een publieksjury, die speciaal hiervoor is samengesteld, en een vakjury. De uitslag hiervan is bekend op 10 mei. Hieraan voorafgaand wordt op 25 april in het programma van Pakhuis de Zwijger een aantal gebouwen, waaronder het Jakoba Mulderhuis, besproken.

foto: Sebastian van Damme

Architectencombinatie

Het Jakoba Mulderhuis is een gezamenlijk ontwerp van HvA-alumni Marc Koehler en Nanne de Ru, werkzaam voor Powerhouse Company , Marc Koehler Architects en de Architekten Cie. Beiden hebben hun opleiding nog genoten in het gebouw nabij het Amstelstation, het betonnen kolos de Leeuwenburg, dat nu niet meer door de HvA in gebruik is.

foto's: Sebastian van Damme