Hogeschool van Amsterdam

Opening Hogeschooljaar in teken van Blended Learning

Aftrap van een bijzonder studiejaar via live talkshow

27 aug 2020 17:25 | Afdeling Communicatie

Het nieuwe collegejaar 2020/2021 is officieel van start gegaan. En dat gebeurde anders dan anders via een live te volgen talkshow vanuit café Fest. Er was ruimte voor humor en muziek maar uiteraard was er ook veel aandacht voor de uitdagende omstandigheden waaronder de lessen weer beginnen.

Presentator Rik van de Westelaken trapte de show af met aan zijn zijde tafelheer en docent van het jaar Jack van de Wal. Hoe die het lesgeven tijdens de lockdown ervaren heeft, wilde de presentator weten. Van de Wal noemde het als docent bij de opleiding Sportkunde een 'uitdaging' om lessen online te geven die zich daar in wezen 'totaal niet voor lenen'. "Je mist de kern van het vak en dat is fysiek contact."

Ook scheidend voorzitter Huib de Jong stond in gesprek met Van de Westelaken stil bij de zware tijd die studenten, docenten en medewerkers achter de rug hebben. "Het is heel erg vreemd om in deze periode afscheid te moeten nemen. De kern van het onderwijs is de ontmoeting," aldus De Jong die het gedwongen online lesgeven als gevolg van de coronamaatregelen daar volledig mee in strijd acht.

Opluchting

Hanneke Reuling, die vanaf 1 september het stokje van De Jong overneemt als waarnemend voorzitter, probeerde desondanks lichtpunten te benoemen. "Voor mij overheerst vandaag, bij alle zorgen die we hebben, de opluchting. We gaan weer open. En dat voelt zo goed. We zijn klaar om weer mensen te ontmoeten.'

In café Fest, dat voor de gelegenheid volledig was omgebouwd tot een professionele studio, kwamen ook studenten aan het woord over hun ervaringen met online les krijgen. "Mijn kamer is mijn grootste vijand," vatte vierdejaars International Business, Tays Martina, het bondig samen. "Soms zit het bed te lekker. Dan is het moeilijk om motivatie op te brengen."

Docent Wiskunde Charaf Batou ziet ondanks de moeilijkheden ook positieve kanten aan deze tijd. "Het is ongelukkig dat de lockdown de trigger was, maar we worden nu wel gedwongen om na te denken over slimmere manieren van onderwijs." Volgens Batou kan een juiste mix van online en offline onderwijs juist meer ruimte voor verdieping bieden op de momenten dat er wel fysieke aanwezigheid is.

Onderzoeksprijs

Tegen het einde van de show was er aandacht voor het onderzoek van de HvA. Dit jaar ging de onderzoeksprijs naar Irene Maldini, senior onderzoeker Fashion & Technology van de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI). De jury onder leiding van rector Geleyn Meijer was unaniem positief over de bredere maatschappelijke urgentie van haar onderzoek ‘Can design confront consumerism?’. Ook geroemd werd de multidisciplinariteit van het onderzoek en de grondige en goed uitgekristalliseerde aanpak.

De publieksprijs ging naar het onderzoek van Aisa Amagir, lerarenopleider economie en promovendus bij de Faculteit Onderwijs & Opvoeding (FOO). Zij deed onderzoek naar financiële geletterdheid onder groepen jongeren en de vraag op welke manier financiële educatie kan bijdragen aan het bevorderen van verstandig financieel gedrag.

Lees hier terug wat het College van Bestuur studenten, docenten en medewerkers wil meegeven voor het komende jaar:

Ruimte om te leren