Hanneke Velthuijsen is verkozen tot Docent van het Jaar 2023

8 jun 2023 18:30 | Afdeling Communicatie

Hanneke Velthuijsen, docent bij de opleiding Pedagogiek, is verkozen tot HvA-Docent van het Jaar 2023. Dat werd op donderdagavond 8 juni bekendgemaakt tijdens de uitreiking in FLOOR.

De uitreiking

Dit jaar werd de uitreiking voor de tweede keer georganiseerd bij cultureel centrum FLOOR. Er was weer flink uitgepakt met het thema ‘gala glam’, want deze speciale docenten verdienen een speciale avond. Alle gasten kwamen in feestelijke kleding binnen over de rode loper. De genomineerde docenten werden voorgesteld aan het publiek. Oud-winnaar Nehemia Aipassa vertelde hoe het voor hem was om in de top 3 te zitten van Docent van het Jaar 2022, en de actiefste student van de HvA (HvA’er van het Jaar/medewerker Students that Matter/winnaar CMR-verkiezingen) Amjad Almatni benadrukte hoe docenten een verschil kunnen maken in het leven van een student. Daarna begon het belangrijkste onderdeel: de bekendmaking van de top 3. Net als ieder jaar ontvangen de drie prijswinnaars een geldbedrag, bedoeld om te gebruiken in het onderwijs.

Derde en tweede plaats

Allereerst werden de derde en tweede plaats bekendgemaakt. De derde prijs was voor Daniel Kiikka van de faculteit Bewegen, Sport en Voeding. Hij heeft deze prijs verdiend omdat hij passie heeft voor zijn vak en studenten meeneemt in zijn enthousiasme. Uit het juryrapport: ‘Je bent non-verbaal erg sterk en zorgt voor een goede interactie met jouw studenten’.
De tweede plaats ging dit jaar naar John Temmen van de faculteit Techniek. Volgens de jury heeft hij een goed gevoel voor humor en weet hij dit op de juiste manier toe te passen tijdens zijn les. Daarnaast kan hij lastige onderwerpen simpel uitleggen en heeft hij een rustgevende houding.

Eerste plaats

Uiteindelijk kan er natuurlijk maar één ultieme winnaar zijn. Volgens de jury straalt ze passie uit met de hoofdletter ‘P’. Ze enthousiasmeert en ondersteunt studenten en zorgt ervoor dat iedereen zich fijn voelt in de les. Hanneke Velthuijsen, docent bij de opleiding Pedagogiek, mag zich daarom vanaf nu ‘Docent van het Jaar 2023’ noemen!

Een student die haar nomineerde vertelde: ‘Nog nooit heb ik een docent ontmoet met zoveel interesse en toewijding. Hanneke vernam dat het voor mij lastig is om hoorcolleges te volgen ondanks mijn gehoorondersteuning. Ze vond het belangrijk dat het onderwijs voor mij net zo toegankelijk is als voor een ander. Ze opende haar volgende hoorcollege zelfs in gebarentaal. Daarnaast is ze altijd beschikbaar en bereid om studenten te helpen. Ze zorgt voor een fijne en vertrouwde sfeer in de klas.’

Over Docent van het Jaar 2023

Na 13 jaar was het tijd om de Docent van het Jaar-verkiezing te vernieuwen. Daarom is het concept vanaf dit jaar aangepast naar een nominatieproces met inhoudelijke verhalen, in plaats van de kwantitatieve stemprocedure van de jaren hiervoor. Zo maakt elke docent evenveel kans om Docent van het Jaar te worden.
In april hebben studenten video’s opgenomen bij een van de videozuilen op de campus met een mooi verhaal om hun docent te nomineren. Want docent zijn, dat is iets dat je met alle aandacht doet, en dat verdient dus ook alle aandacht.