Lancering platform over doorwerking praktijkgericht onderzoek

10 mrt 2022 11:24

Praktijkgericht onderzoek heeft in relatief korte tijd een hoge vlucht genomen. Inmiddels zijn honderden lectoren werkzaam op alle hogescholen. De vraag wat dit nu allemaal oplevert, is niet onterecht. Diverse hogescholen sloegen de handen ineen en lanceerden de website Doorwerking hbo onderzoek. De site biedt ondersteuning bij het verbeteren van de doorwerking van praktijkgericht onderzoek. Lector Harry van Vliet vertelt over het ontstaan van het platform: “Er was een concrete behoefte aan ondersteuning en dit is nu echt dé plek waar we dit kunnen bieden.”

Aan welke concrete veranderingen in de samenleving draagt het praktijkgericht onderzoek bij? Hoe werken de opbrengsten van praktijkgericht onderzoek door in de stad en de regio? En: hoe toon je aan wat de maatschappelijke impact is van onderzoek aan hogescholen? In reactie op deze vragen is de website Doorwerking hbo onderzoek ontwikkeld. Hier vind je tools, indicatoren, blogs en kennisclips over doorwerking van onderzoek aan hogescholen. Voor lectoren, onderzoekers, docenten en beleidsmedewerkers – om ze te ondersteunen bij het realiseren van, en rapporteren over het toegankelijk maken van onderzoek bij een breder publiek.

Een vraag vanuit meerdere hoeken

Initiatiefnemer is lector Harry van Vliet, die sinds januari 2021 invulling geeft aan het nieuwe lectoraat Doorwerking Praktijkgericht Onderzoek aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Harry: “Als lector bij de HvA en daarvoor bij de Hogeschool van Utrecht merkte ik al dat er veel vragen waren over de impact van het onderzoek. In 2019 raakte ik onder andere betrokken bij de voorbereiding op de visitaties van de kenniscentra bij de HvA en daar kwamen vragen naar boven zoals “maar hoe doe je dat nou, doorwerking?” Sinds ik lector ben van het nieuwe lectoraat, zit ik in diverse landelijke netwerken en zodoende signaleerde ik dat dit geluid ook van diverse andere kanten komt. Nergens was een centrale plek te vinden waar ondersteuning over doorwerking van praktijkgericht onderzoek is verzameld. Een concrete vraag waar ik echt iets mee wilde.”

Verspreiden van kennis

De redactie maakte een inventarisatie van wat er aan informatie beschikbaar was. “Er was her en der wel een rapport te vinden, maar het was nog vrij versnipperd. Een website leek ons de makkelijkste manier om de info die we konden vinden en de kennis van de redactieleden zelf te verspreiden. Gelukkig was er projectgeld beschikbaar en hadden we de ruimte om een website te ontwikkelen waar zowel kwaliteitsmedewerkers, als onderzoekers en lectoren iets aan kunnen gaan hebben.”

Ook Sarah Coombs, promovenda bij de Universiteit Leiden en hogeschool Saxion, haakte aan. Sarah: “Er zijn veel vragen rondom doorwerken en initiatieven rondom doorwerking in het hbo. Met de site kunnen wij die initiatieven bij elkaar brengen. Daar helpt mijn landelijke en internationale netwerk bij.” Maar ook inhoudelijk kan Sarah een bijdrage leveren, aangezien zij op dit onderwerp promoveert. Sarah: “Ik doe onderzoek naar hoe wij doorwerking van praktijkgericht onderzoek kunnen evalueren. Hoe meer kennis er over het onderwerp wordt opgebouwd, hoe beter wij onze taken als praktijkgerichte onderzoekers kunnen uitvoeren.”

Voor een breed publiek

Het resultaat is een strakke en overzichtelijke website waar tools, indicatoren, blogs en kennisclips rond het thema doorwerking zijn verzameld. “De tools staan centraal want daar is het allemaal om begonnen”, aldus Harry. “Dat moet je ruim zien; we delen workshopmethoden over doorwerking tot en met hele zware methodieken die gaan over de evaluatie van onderzoek. Gebruikers kunnen filteren op soort tool, voorkennis, complexiteit en tijdsinvestering. Dat lijkt nu nog niet nodig, maar als er straks dertig tools op staan, dan is zo’n filter erg handig.” Uniek is ook de indicatoren database; een verzameling van zo’n 200 indicatoren die je veel aantreft in de rapportages van praktijkgericht onderzoek. Dit dient als ondersteuning en is een handreiking voor mensen die moeten rapporteren op dit thema. De kennisclips bevatten korte introducties op belangrijke thema’s, die ook zeker geschikt zijn voor studenten.”

Als het echt gaat leven

Websitebezoekers worden uitgenodigd om hun ideeën te delen en aan te geven wat ze nog missen. Op die manier hoopt de redactie inzicht te krijgen in wat de doelgroep nog zoekt. Harry: “Dit begint nu echt te lopen. Er komen al wat reacties binnen en de komende tijd zullen we tweewekelijks een update doen. De tools worden steeds aangevuld en ik hoop dat er via de blogs een discussie op gang komt en best practices worden gedeeld. Er gebeuren veel goede dingen op dit vlak, maar te veel blijft nog intern. Ik hoop dat deze site een platform biedt en dat mensen er niet alleen komen halen, maar ook brengen. Als het echt gaat leven, dan is het wat mij betreft geslaagd.”