Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Steven studeerde af in de richting Mechanical Engineering

Hij werkt sinds anderhalf jaar als Technisch Projectmanager.

Hoe ben je in deze baan beland?

“Direct na mijn afstuderen, nu ruim anderhalf jaar geleden, ben ik begonnen bij Vaanster Energie. Niet alleen sloot mijn opleiding goed aan, maar ook had ik al 5 jaar werkervaring als engineer. Ik heb ervoor gekozen om tijdens mijn studie fulltime te blijven werken. Best pittig, 40 uur bij een bedrijf en dan 's avonds en in het weekend studeren. Gelukkig werd ik aan alle kanten geholpen en ik heb nooit spijt gehad.”

Wat voor bedrijf is het en wat is je functie?

“Vaanster is een mooi bedrijf dat investeert in collectieve duurzame projecten. Zo exploiteren we energiecentrales voor de opwekking van duurzame warmte en koude. Denk bijvoorbeeld aan al die nieuwe vastgoedprojecten die allemaal gasloos willen of moeten zijn. Wij zorgen daar met WKO-installaties of andere systemen voor de opwekking van duurzame warmte en koude.

Omdat Vaanster al zolang in WKO (Warmte Koude Opslag) zit – en dus veel kennis van de materie heeft – hebben ze ook technische mensen in dienst. En daar ben ik er dus één van. Mijn taak is om samen met mijn team te zorgen dat de realisatie van de systemen of centrales exact voldoet aan alle uitgangspunten en de hoge eisen en normen.”

Heb je in de dagelijkse praktijk veel aan je opleiding?

“Zeker. Engineering is een brede opleiding waar je veel leert. Voor mij bleek een vak als Energetische Systemen heel nuttig. Maar als ik exploitatie berekeningen maak, dan is kennis van wiskunde en techniek natuurlijk ook belangrijk. Overall denk ik dat ik zo'n 70 tot 80% van wat ik heb geleerd kan toepassen in mijn dagelijkse praktijk. Best veel eigenlijk.”

Wat vind je het leukst aan je werk?

“Ik hou van optimaliseren. Het managen van de bouw van centrales is natuurlijk mooi, maar het mooist vind ik het om met ons team te kijken hoe je die centrales kunt optimaliseren voor de toekomst.”

Wat is je verder bijgebleven van je HvA-studie?

“Dat de HvA- docenten van de deeltijdstudie me er echt wel doorheen hebben geholpen. Niet alleen door hun kennis en ervaring van de praktijk, maar zeker ook door hun begrip voor mijn situatie. Ze gaven me hun telefoonnummer en ze waren bereid om mij dus ook 's avonds en in het weekend nog te helpen. Voor mij als deeltijdstudent was dat natuurlijk super.”