Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Iets voor jou?

Vind jouw focus met Creative Business (CB). Media en communicatie zijn overal. Ze helpen bij het vertellen van verhalen. Als jij geïnteresseerd bent in de strategie achter een verhaal en de veelzijdigheid van media, dan is deze Amsterdamse opleiding iets voor jou. Je leert creatieve mediaformats maken, optimaliseren en vermarkten. Online en offline, van concept tot content en van idee tot oplevering. Jij kent de kracht van media en weet hoe je dit kunt inzetten om impact te creëren.

Interesse in de deeltijdopleiding Creative Business?
Kom kennismaken
Verhalen zijn overal. Wij leren je hoe je verhalen vormgeeft en vermarkt.

Dit ga je doen

Bij de opleiding Creative Business word je voorbereid om als ondernemende mediaprofessional te gaan werken. Je bent gespecialiseerd in ontwerp, productie, vermarkting en het opleveren van content en media. Je maakt het verhaal dat je ziet - beeld, taal, code, video en audio - maar leert ook meedenken over de strategie die erachter zit. Dit alles in wereldstad Amsterdam, het hart van creatief Nederland. Je gaat aan de slag met een uniek onderwijsprogramma: stones.

Zo ziet het stones-onderwijs er bij Creative Business uit
Jaar 1

In het 1e jaar maak je kennis met de basis van het vakgebied en de wijze waarop media ingezet kan worden om een verhaal te vertellen. Je volgt 4 verplichte stones: de kracht van merken, creatie met innovatie, hoe media ons beïnvloeden en wij zijn onze verhalen. In de loop van het 1e jaar kies je – samen met je studiecoach - een eigen leerroute.

Jaar 2

In het 2e jaar volg je een flexibel studieprogramma: jij bepaalt de route. Ga je helemaal voor Creative Business, dan kies je voor stones zoals stemmen in de stad en creatief ondernemen in de stad. Ook kun je een stone van Communicatie kiezen zoals bouwen aan commmunity’s en online merken bouwen. Maar let op: Je kunt ook stones kiezen uit impactgebieden van zowel Communicatie en Creative Business. In dit jaar kies jij een stage om jouw opgedane kennis in de praktijk toe te passen.

Jaar 3

Ook in het 3e jaar volg je stones die aansluiten bij jouw persoonlijke studieroute. Je kunt ook kiezen voor stones in de vorm van een challenge. Dit is een complex vraagstuk dat vanuit verschillende disciplines bekeken wordt, zoals 'Verhalen verdienen toekomst'. Daarnaast loop je in jaar 3 of jaar 4 een stage van 20 weken bij een organisatie van jouw keuze.

Jaar 4

In het laatste jaar volg je jouw laatst gekozen stones of een minor. Vervolgens begin je met afstuderen. Dit bestaat uit een periode van 10 weken waar je nog één keer het allerbeste uit jezelf haalt. Je toont je kennis, kunde en talent in het onderwerp dat het best bij jou past. Zodat jij helemaal klaar bent voor jouw volgende stap!

Bekijk het volledige studieprogramma

Toelatingseisen

Havo, vwo of mbo 4

Je hebt een mbo 4-, havo- of vwo-diploma. Daarnaast neem je verplicht deel aan een studiekeuzecheck.

Lees meer over toelating

Benodigde tijd

40 uur per week

Het onderwijs vindt plaats in vier blokken per jaar. Een blok heeft zeven lesweken, waarna je twee toetsweken hebt. De contacttijd is gemiddeld 16 uur per lesweek. Daarnaast besteed je ongeveer 24 uur per week met studenten aan het oplossen van het beroepsvraagstuk. Je maakt opdrachten en bereidt je voor op lessen.

Lees meer over studielast

Kosten

Collegegeld en extra kosten

Naast het jaarlijks vastgestelde collegegeld moet je rekening houden met ongeveer € 600 per jaar voor boeken, readers en vakbenodigdheden. Houd ook rekening met de aanschaf van een laptop.

Lees meer over studiekosten

Waarom Creative Business aan de HvA?

  • De meest volledige Creative Business-opleiding van Nederland, mede door de unieke samenwerking met de opleiding Communicatie, waar jij de regie behoudt op jouw studiepad.
  • Studeren in Amsterdam: het hart van creatief Nederland. De stad waar jij binnen jouw studie aan de slag gaat met bekende opdrachtgevers als AT5, Foam en Het Parool.
  • We beschikken over unieke mediafaciliteiten als tv- en radiostudio’s en een immersive lab. Hier leer jij de praktische vaardigheden om krachtige verhalen te maken.
  • En genoeg clubs en hubs om je bij aan te sluiten! Zoals Campus Creators, en de studievereniging Mimagine.
Lees verder

Voor wie?

  • Je bent goed in taal, je bent creatief en geïnteresseerd in alles wat met media te maken heeft.
  • Je hebt een ondernemende en proactieve houding.
  • Je wilt niet alleen content maken, maar ook meedenken over de strategie achter het verhaal.