Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Studieprogramma voor jaar 2

In je tweede jaar van het AMFI studeer je binnen de dimensie Design, Branding of Fashion Business & Development bereidt je je voor op het Flexibele Programma in jaar 3 en 4.

Voorbeelden per dimensie

Fashion & Design

Je ontwerpt op basis van design ingrediënten vanuit een concept een totaalbeeld en weet die te vertalen naar een statement. Later in het jaar ligt het accent op het ontwerpen van een kleine collectie voor een merk.  Je leert diverse ontwerp-, visualisatie- en, textieltechnieken en weet een visie in modeontwerp te ontwikkelen. Gedurende het jaar combineer je digitale vaardigheden met hand-vaardigenheden.

Belangrijkste onderwerpen: ontwerpen, concepten en trends, collectioneren, textielkennis, patroontekenen, realisatie, tekenen en visualisatie.

Fashion Business & Development

Het hele 2e jaar wordt ondersteunt door een individuele Product & Development skills lijn waarin je de kennis opdoet van; textiel (geweven en gebreid) , Illustrator 2D tekenen, Browzwear 3D design,  en persoonlijke ontwikkeling. Deze vaardigheden pas je toe in de groepsopdracht.

In het 1e semester ontwikkel je in een groep een “responsible” capsule collectie voor een non-fashion brand rekening waarbij je rekening houdt met mens, planeet en welvaart. Vanuit een merkanalyse waarin je markt, huidige supplychain, huidige consument en materialen onderzoekt kom je tot een voorstel voor de capsule collectie. De volgende stap is het opzetten van collectie ontwikkeld vanuit design principles met in het achterhoofd circulariteit. Het resultaat is een capsule collectie die bestaat uit 1 prototype  and 15 outfits.

In het 2e semester ontwikkel je een strategisch advies voor een modebedrijf met het doel dat het bedrijf op de lange termijn de concurrentie voor blijft. Hierin onderzoek je de sterktes en de zwaktes van het bedrijf zelf en onderzoek je de kansen en de bedreigingen die er vanuit de industrie en samenleving komen. Dit leidt tot de ontwikkeling van toekomstige strategieën die je plaatst in een toekomstig bedrijfsmodel en je geeft aan wat er financieel nodig om het plan te kunnen uitvoeren het rendement op de investering zal zijn.

Fashion & Branding

Je krijgt de opdracht om een commerciële fashionomgeving te creëren waar de consument het merk ervaart. In het tweede semester creëer je een merk en ontwikkel je een strategisch marketingcommunicatieplan en een campagne waarmee je op verschillende manieren de merkidentiteit communiceert.

Belangrijkste onderwerpen: concepten en trends, merkstrategie, marketing en visuele communicatie, doelgroepgericht schrijven, ontwerpkennis, ruimtelijke en grafische vormgeving en visual merchandising

Bekijk de studiegids voor meer informatie over het tweede jaar bij AMFI Fashion & Design(opent in nieuw venster), Fashion & Branding(opent in nieuw venster)en Fashion & Business and Development(opent in nieuw venster).

Bekijk studieprogramma jaar 3 en 4
Haal meer uit je opleiding