Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Studieprogramma voor jaar 2

In jaar 2 leer je meer over een van de drie richtingen: Fashion & Management (voorheen Business and Development), Fashion & Branding, of Fashion & Design. Je ontwikkelt hier de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om een specialist te worden in jouw keuze.

Voorbeelden per richting

Fashion & Management

Tijdens de tweejarige afstudeerrichting Fashion & Management (voorheen Business and Development) leer je alles wat je nodig hebt om mode en modeproducten te ontwikkelen en op de markt te brengen. Je leert de modewereld, die constant in beweging is, begrijpen en nieuwe ideeën en businessmodellen bedenken. Ook ontdek je hoe je kansen en problemen in de mode en maatschappij kunt zien. Daarnaast leer je hoe je financiële plannen maakt en wat je nodig hebt om die plannen uit te voeren en winst te maken.

Belangrijkste onderwerpen: modetheorie, productontwikkeling, inkoop, supply chain management, marketingtheorie, nieuwe businessmodellen, finance.

Fashion & Design

Tijdens de tweejarige afstudeerrichting Fashion & Design leer je hoe je concepten en opdrachten omzet in modeproducten en -collecties. Je doet kennis en vaardigheden op in onderzoek, digitale technieken, techniek, creativiteit en commercie. Je leert de verschillende stappen van het ontwerpproces kennen, en je ontwikkelt je eigen visie op modeontwerp. Je leert verschillende ontwerp-, visualisatie- en textieltechnieken en combineert digitale vaardigheden met praktische handvaardigheden om een toekomstbestendige professional te worden.

Belangrijkste onderwerpen: design, materiaal, constructie, concepten en trends, collectioneren, tekenen en visualisatie.

Fashion & Branding

Tijdens de tweejarige afstudeerrichting Fashion & Branding leer je hoe je merkidentiteiten kunt creëren en vormgeven. Je werkt aan praktijkgerichte projecten waarbij je analoge en digitale technieken combineert. Je ontwikkelt je eigen merk, een uitbreiding van dat merk, en een communicatiestrategie. Je leert hoe nieuwe technologieën het consumentengedrag en de merkcommunicatie beïnvloeden. Ook leer je creatief en strategisch denken te combineren met ethische en inclusieve normen en waarden, zodat je sterke verbindingen tussen merken en consumenten kunt maken.

Belangrijkste onderwerpen: concepten en trends, merkstrategie, marketing- en branding theorie, visuele communicatie, ruimtelijke en grafische vormgeving, doelgroepgericht schrijven, copywriting, ontwerpkennis.

Bekijk de studiegids(opent in nieuw venster) voor meer informatie over het onderwijs bij AMFI binnen de afstudeerrichtingen Fashion & Management, Fashion & Design en Fashion & Branding.

Bekijk studieprogramma jaar 3 en 4
Haal meer uit je opleiding