Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lectoraat

Bewegen in en om School

Over het lectoraat

Kinderen en jongeren bewegen te weinig. Daardoor missen ze voordelen voor hun lichamelijke, mentale en sociale ontwikkeling. Steeds vaker hebben zij problemen met motoriek, gezondheid en welbevinden. Het lectoraat Bewegen in en om School onderzoekt hoe bewegen bijdraagt aan gezond opgroeien, leren en ontwikkelen. Het doel is dat kinderen goed leren bewegen, dagelijks genoeg bewegen en daar plezier in hebben.

De Amsterdamse Alliantie – een samenwerking tussen de Gemeente Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het schoolbestuur Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT) – werkt samen aan een stevige basis om bewegen op een speelse, structurele en duurzame manier te integreren in het primair en voortgezet onderwijs. Samen zetten zij zich in voor een gezonde leeromgeving, waarin bewegen vanzelfsprekend onderdeel is van de schooldag. Dit doen zij aan de hand van 5 ambities.

Lees hoe de Amsterdamse alliantie zich inzet voor het realiseren van de 5 ambities

De 5 ambities van de Amsterdamse Alliantie

  1. Het bewegingsonderwijs wordt van hoge kwaliteit, onder andere door voortdurende professionalisering en een sterk netwerk van vakleerkrachten.
  2. Elke school gaat werken met de Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek, zodat ieder kind passend bewegingsonderwijs en waar nodig extra aanbod of zorg krijgt.
  3. Scholen werken stap voor stap aan een Dynamische Schooldag op maat. Ieder kind onderbreekt het zitten elk half uur met een beweegmoment. Amsterdamse basisscholen krijgen 3 jaar begeleiding om dit gefaseerd in te voeren. Een Bewegen in en om School (BioS)-team zorgt dat de veranderingen blijvend zijn.
  4. ALO-studenten en Pabo-ALO studenten worden opgeleid in een rijke leeromgeving, waarbij stagescholen en de ALO samenwerken.
  5. Er wordt samengewerkt binnen onderzoeksprojecten van het lectoraat die bijdragen aan de gezamenlijke missie.

Onderzoekslijnen

Het onderzoek van het lectoraat is onderverdeeld in 3 onderzoekslijnen:

1. Beter leren bewegen

We onderzoeken hoe kinderen beter kunnen leren bewegen tijdens de gymles en hoe de gymles ervoor kan zorgen dat ze hun hele leven met plezier blijven bewegen. We kijken naar hoe we gymles leuk en passend kunnen maken voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond en identiteit.

2. Passend Bewegingsonderwijs, Aanbod en Zorg

We onderzoeken hoe we kinderen met een motorische achterstand tijdig kunnen signaleren en beter kunnen helpen. We kijken naar welke aanpassingen nodig zijn in de gymles en welk extra beweegaanbod en/of zorg hen kan ondersteunen. We richten ons op het samenwerken met professionals en ouders om hen zo goed mogelijk te helpen.

3. Meer Bewegen In en Om School

We onderzoeken hoe we de schooldag actiever kunnen maken. We kijken naar de rol van de gymleerkracht, niet alleen in de gymzaal, maar ook daarbuiten. Samen met het schoolteam en andere professionals in de buurt zorgen we ervoor dat kinderen elke dag voldoende en regelmatig bewegen.

Samenwerkingspartners

Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn de gemeente Amsterdam en het schoolbestuur van Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT). Samen leren en vernieuwen we. Wat we leren, delen we met andere partners: schoolbesturen in de regio Amsterdam, andere kennisinstellingen, gemeentes en landelijke partners zoals de Beweegalliantie.

Verbinding met onderwijs

Het lectoraat doet praktijkgericht onderzoek en werkt daarbij nauw samen met collega’s van de ALO, Pabo-ALO en de Pabo om de studieprogramma’s te verrijken met nieuwe kennis.