Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Gala van een Krachtig Klimaat

15 mrt 2023 11:00 | Faculteit Maatschappij en Recht

Reint Jan Renes, lector Psychologie voor een Duurzame Stad, was curator van het Gala van een Krachtig Klimaat, dat plaatsvond op 14 maart. In de uitverkochte Grote Zaal van TivoliVredenburg was het een avond over het klimaatprobleem en al zijn facetten.

Het klimaat is krachtig en de kans op steeds extremere weersomstandigheden neemt toe. De vraag is of wij even krachtig kunnen ingrijpen om de opwarming van de aarde en de gevolgen daarvan te verminderen. Hierover spraken een aantal van de beste wetenschappers in het veld tijdens het Gala van een Krachtig Klimaat op dinsdag 14 maart.

Het gala werd georganiseerd door wetenschapsplatform New Scientist. Vanuit onze duurzaamheidsambities was de HvA partner van het evenement. Reint Jan Renes, lector Psychologie voor een Duurzame Stad, trad op als spreker en heeft als curator mede het programma samengesteld.

Wetenschappelijk onderzoek toegankelijk maken

Doel van het gala is om inzichten uit wetenschappelijk onderzoek toegankelijk te maken voor een breed publiek. Reint Jan: “Het is een vorm van entertainment-education. We proberen mensen een leuke avond te bieden waar ze ook nog iets van leren. En daarmee hopen we ook het onderwerp klimaat nog wat steviger op de maatschappelijke en politieke agenda te krijgen.”

Foto's: Bob Bronshoff

Naast Reint Jan Renes traden vanuit de HvA ook klimaatpsycholoog Loes Kreemers en gedragsonderzoeker Carlijn Kappers op tijdens het gala. Andere sprekers waren onder meer meteoroloog Helga van Leur, schrijver Jan Terlouw en klimaatactivist Aniek Moonen.

De Green Office HvA organiseerde een winactie voor het uitverkochte gala en mocht kaarten weggeven aan studenten.

Terugblik New Scientist & BNR podcast

In dit verslag van de New Scientist wordt teruggeblikt op het uitverkochte gala. Beluister ook de podcast met Loes Kreemers die BNR maakte op het Gala. Hoe verbonden zijn we nog met de natuur? Zien we goed genoeg hoe het ervoor staat met de biodiversiteit? Wat kunnen we zelf doen om voor verbetering te zorgen? Maar ook: hoeveel activisme en regelgeving is daarbij nodig?